فارس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بانک پاسارگاد نزد سازمان بورس ثبت شده و افزایش سرمایه آن به اخذ مجوز نیاز دارد.

علی صالح‌آبادی‌‌، در رابطه با افزایش سرمایه چند مرحله‌ای بانک پاسارگاد از 700 به 3 هزار میلیارد تومان اظهار داشت: این بانک نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و در جریان افزایش سرمایه قبلی مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کرده، از این‌رو مشمول مقررات است. وی ادامه داد: از طرف دیگر بانک پاسارگاد در حالی افزایش سرمایه صرف سهام با سلب حق تقدم و پذیره‌نویسی را مدنظر دارد که هرگونه پذیره‌نویسی نیز به مجوز سازمان بورس نیاز دارد.
رییس هیات‌‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برابر این مطلب که چرا در مجمع فوق‌العاده این بانک بدون مجوز سازمان بورس افزایش سرمایه آن تصویب شد؟ پاسخ داد: هرچند مجمع فوق‌العاده بانک پاسارگاد چنین مصوبه‌ای داشته اما برای اعمال افزایش سرمایه باید از سازمان بورس مجوز بگیرد و تا زمانی که این مرحله طی نشود، عرضه عمومی سهام حق تقدم بانک پاسارگاد عملی نخواهد شد.
صالح‌آبادی با بیان اینکه قیمت‌گذاری سهام حق تقدم بانک پاسارگاد نیز با حساسیت خاصی پیگیری می‌‌شود، ادامه داد: گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک پاسارگاد از 700 به 3 هزار میلیارد تومان در کمیته عرضه سازمان بورس می‌شود.
وی تاکید کرد: بانک پاسارگاد نمی‌تواند از طریق شعب اقدام به پذیره‌نویسی کند چرا این رویه در گذشته بررسی شده و بر اساس مصوبات موجود هر بانک باید از سوی دیگر بانک‌ها اقدام به پذیره‌نویسی سهام کند.
به گفته صالح‌آبادی، این مصوبه به این دلیل در نظر گرفته شده تا از گواهی غلط مبنی بر تکمیل افزایش سرمایه‌ یا پذیره نویسی ممانعت شود و توسط بانک غیر، گواهی وضعیت پذیره‌نویسی بانک‌‌ها ارائه شود.
صالح‌آبادی در خاتمه گفت: با این اوصاف بانک پاسارگاد تا زمان دریافت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار نخواهد توانست سرمایه موردنظر را عملی کند. از جانب دیگر بر اساس بخشنامه بانک مرکزی هیچ بانکی بدون مجوز سازمان بورس مجاز به قبول پذیره‌نویسی شرکت‌ها و بنگاه‌ها نیست.