ایرنا - دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور انواع مختلفی از صکوک توسط کمیته فقهی بورس اوراق بهادار خبر داد.

حجت ‌الاسلام «سیدعباس موسویان» با تاکید بر ضرورت راه‌اندازی ابزارهای مالی اسلامی برای توسعه بازار سرمایه کشور، گفت: چند نوع صکوک در این کمیته به تصویب رسیده که صکوک اوراق بهادار اجاره،‌ اوراق بهادار استصناع، تبدیل به اوراق بهادار کردن مطالبات بانک‌‌ها (اوراق رهنی)، صندوق سرمایه‌‌گذاری زمین و ساختمان، انواع صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری، گونه‌‌هایی از معاملات فیوچر و آبشن از جمله آنها است.

وی در خصوص معاملات آتی سهام نیز اظهار داشت: کمیته فقهی بورس مجوزهایی را در خصوص معاملات آتی کالا و سهام صادر کرده و قرار است به‌زودی ابزارهای آن طراحی شود.

به گفته موسویان،‌ این صکوک، منطبق با فقه بوده و اکنون سازمان بورس و اوراق بهادار در حال طراحی مدل عملیاتی این ابزارها است. وی به وجود حجم نقدینگی بالا در کشور از یک طرف و نیاز فعالان اقتصادی به نقدینگی از طرف دیگر اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرمایه‌های پراکنده زیادی در کشور وجود دارد که افراد به دلایل مختلف نمی‌توانند سرمایه‌گذاری مناسبی را در چرخه اقتصاد انجام دهند و فعالان اقتصادی بی‌شماری نیز در عرصه‌های مختلف (صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و...) هستند که به علت نداشتن سرمایه لازم نمی‌توانند در فعالیت‌‌های اقتصادی حضور مطلوبی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی راه‌اندازی ابزارهای واسطه‌ای برای پیوند زدن این دو گروه از جامعه الزامی است تا بتوان ارتباط منطقی میان سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد کرد.