گروه بورس - ارزش تملک سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری به 52درصد رسید. کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت:

طی هفته گذشته ارزش صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری در سهام به حدود ۳۵۲‌‌میلیارد ریال رسید تا مجموع ارزش صندوق‌‌ها به بالاترین میزان از هنگام آغاز به فعالیت صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری برسد. ایمان مقدسیان گفت: طی هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت‌ماه، ارزش تملک سرمایه‌‌گذاران حقیقی هم با طی کردن روندی صعودی به ۵۲ درصد رسید. همچنین ۹۵۵ سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌‌ها سرمایه‌‌گذاری کرده‌‌اند که بیش از ۴۰ درصد این افراد در صندوق سرمایه‌‌گذاری یکم ایرانیان حضوردارند. وی افزود: در میان صندوق‌‌های با اندازه کوچک، صندوق سرمایه‌‌گذاری پیشتاز با ۱۱۴ سرمایه‌گذار حقیقی پر مخاطب‌ترین صندوق در بین صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری با اندازه کوچک است.
وی در مورد بیشترین بازدهی صندوق‌ها طی مدت یاد شده گفت: در سی روز گذشته سه صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز‌، بانک ملی و سهم آشنا بیشترین بازدهی را به دست آوردند. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز 12درصد، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی 11درصد و صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا 10درصد بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند. وی یادآور شد: این امر در شرایطی رخ داد که همین سه صندوق بیشترین بازدهی از ابتدای تاسیس را هم کسب کرده‌‌اند، به نحوی که درصد بازدهی صندوق سرمایه‌‌گذاری بانک ملی 108 درصد و صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری سهم آشنا و پیشتاز هم به ترتیب 55 و 46 درصد بازدهی کسب کرده‌اند. «مقدسیان» در خصوص کمترین بازدهی صندوق‌ها هم گفت: کمترین بازدهی از ابتدای تاسیس متعلق به صندوق سرمایه‌‌گذاری گلچین با 31 درصد بازدهی منفی است؛ اما نکته شایان توجه این که این صندوق هم در ماه گذشته حدود 9 درصد بازدهی کسب کرد تا بتواند به این صورت بخشی از زیان ابتدای تاسیس خود را جبران کند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: در هفته گذشته صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری سهم آشنا، گلچین و آگاه بیشترین درصد بازدهی را داشتند. طی هفته منتهی به ۱۶اردیبهشت‌ماه این سه صندوق به ترتیب ۸/۸درصد و ۶درصد بازدهی کسب کردند.
وی درباره روند صدور و ابطال واحدها گفت: از لحاظ میزان صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌‌گذاری، بیشتر صندوق‌‌ها روندی رو به رشد را در صدور واحدهای سرمایه‌‌گذاری طی کردند، اما صندوق سرمایه‌‌گذاری آگاه به دلیل خروج یکی از سرمایه‌‌گذاران حقوقی این صندوق، 2700 واحد سرمایه‌‌گذاری را ابطال کرد و ارزش این صندوق به 5میلیاردو 65‌‌میلیارد ریال رسید.