گروه بورس-همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته و پس از چند روز عرضه‌‌های رو به افزایش، شاهد عرضه یکپارچه سهام بود که برخی از پر قدرت ترین نمادهای بازار را به چالش کشید.

در بازار دیروز معامله‌‌گران با توجه به رشد قیمت برخی از نمادهای بانکی به ویژه تجربه سقف‌‌های تاریخی در نماد بانک سینا عرضه‌‌های سنگینی را تجربه کند. این عرضه‌‌ها سبب شد تا نماد سینا برای دقایقی با مشکل فنی مواجه شود اما بر خلاف تجربه قبلی این مشکل به سرعت رفع شد تا معاملات سینا آغاز شود.

سینا در موج اول بازار تا صف فروش پیش رفت اما با جمع‌‌آوری عرضه‌‌ها، مجددا به صف خرید باز گشت تا مجددا عرضه‌‌های سنگینی را تجربه کند که به معامله ۵۰‌‌میلیون سهم منجر شد.

در همین شرایط نمادهای دیگر بانکی نیز متعاقب نوسان نماد سینا دچار نوسان شدند که مهمترین نمادها، بانک کارآفرین و بانک ملت بودند که با ریزش صف خرید و معاملات پرحجم دست و پنجه کردند. در همین حال کارشناسان بازار رشد قیمت سهام و همچنین نیاز به نقدینگی جهت عرضه سهام بانک تجارت و فعالیت معامله‌‌گران کوتاه مدت را دلیل این عرضه‌‌ها می‌دانند. این عرضه‌‌های سنگین و خریدهای متعاقب آن موجود بر هم خوردن تعادل نقدینگی بازار خواهد شد که به تعادل رسیدن مجدد آن نیازمند زمان است. در کنار این مساله تزریق نقدینگی جدید نیز می‌‌‌‌تواند تاثیر مناسبی را بر بازار برجای بگذارد.

در بازار دیروز عرضه صف خرید مخابرات ایران نیز نقطه اوج عرضه‌‌ها بود که این امر به تعادل این نماد برای دقایقی منجر شد، اما این تعادل دیری نپایید و با معامله نزدیک به یکصد ‌‌میلیون سهم شرکت، صف خرید پایداری در انتهای وقت معاملاتی برای این نماد تشکیل شد.در مورد نماد مخابرات دیروز معامله‌‌گران با خبر کنار گذاشته شدن شرکت اتصالات امارات متحده از پروژه اپراتور سوم مواجه شدند.

در گروه بانکی دیروز کار انتقال سهام بانک ملت در پایان بازار نیز ادامه یافت تا پس از صندوق بازنشستگی و صندوق تامین نیرو‌‌های مسلح نوبت حضور آستان قدس رضوی باشد تا با دریافت یک درصد سهام بانک ملت به جرگه سهامداران این شرکت بپیوندد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه تصفیه نفت نیز تشکیل صف فروش را برای نماد پالایشگاه اصفهان شاهد بودند که این نماد به دلیل رشد قیمت اخیر و همچین کاهش اندک بهای نفت در بازارهای جهانی احتمالا شرایط اصلاح قیمتی را تجربه کرده است. کارشناسان بازار در انتظار انتشار گزارش ۱۲ماهه پالایشگاه اصفهان و شفاف‌‌سازی سیاست تقسیم سود شرکت هستند. در گروه تجهیزات نمادهای شاخص گروه دیروز به‌رغم شرایط شکننده بازار، عرضه‌‌ای سنگین را تجربه نکردند. این امر سبب شد تا صف خرید این گروه پایدار بماند.

در گروه خودرو شنیده‌‌ها از شرایط نامناسب فروش شرکت‌‌های خودرویی به ویژه ایران خودرو خبر می‌‌‌‌دهد. براساس این شنیده‌‌ها شرایط اشباع بازار خودرو و عدم تمایل به خرید خودرو جدید سبب شده است میزان فروش سه ماهه نخست شرکت‌‌های خودرویی احتمالا با افت گزارش شود.

در گروه فلزی بازگشایی بازارهای جهانی با افت بهای فلز مس همراه شد. مس در شرایطی به نرخ ۴هزار و ۵۰۰دلار در هر تن بازگشت که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به کمتر از ۴۰۰هزار تن رسیده است. در گروه کانی غیر‌فلزی عرضه عمده سهام نسوز ایران در نرخ پایه یک هزار و ۵۴۱ریال خریداری شد. این بلوک ۵۴درصدی را صدر تامین عرضه کرده است که احتمالا توسط مجموعه

تامین اجتماعی خریداری شد.

در گروه حمل ونقل کشتی رانی ایران در مجمع فوق العاده خود ۶۰درصد افزایش سرمایه را شاهد بود. در مجموع بازار دیروز شاهد داد و ستد سهام ۴/۵۸میلیارد تومان شد. شاخص نیز ۵۹واحد رشد کرد.