فارس- مدیرعامل شرکت فرا بورس با تشریح آخرین وضعیت راه اندازی این بازار جدید در خردادماه از آمادگی پذیرش همه شرکت‌ها در فرابورس خبر داد.

مصطفی امید قائمی، آخرین وضعیت راه اندازی بازار فرابورس را اعلام کرد و از آمادگی پذیرش شرکت‌ها در این بازار جدید خبر داد.

آیین‌نامه معاملات در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس

وی با بیان اینکه آیین‌نامه پذیرش شرکت‌ها در فرابورس توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ شده، گفت: آیین‌نامه معاملات نیز در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس در حال بررسی است. امید قائمی ادامه داد: از سوی دیگر شبکه معاملات سهام در فرابورس نیز در حال ایجاد شدن است.

تالار فرابورس نداریم

وی در برابر این سوال که آیا انجام معاملات سهام در فرابورس با امکان حضور فیزیکی سرمایه‌گذاران همراه خواهد بود یا خیر، توضیح داد: در این بازار تالار مشخصی به نام تالار فرابورس وجود ندارد و کلیه معاملات سهام در تمام کالاها منطقه‌ای و دفاتر شرکت‌های کارگزاری انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس با اشاره به آغاز به کار ۲۸ شرکت کارگزاری در فرابورس افزود: در شرایطی به هر یک از ۲۸ کارگزار دارای مجوز یک ایستگاه معاملاتی تعلق خواهد گرفت که در صورت صدور مجوزهای جدید توسط سازمان بورس، تعداد کارگزاران فرابورس نیز افزایش خواهد یافت.

چگونگی پذیرش شرکت‌‌ها

امیدقائمی در پاسخ به چگونگی پذیرش شرکت‌ها در فرابورس خاطرنشان کرد: در بازار چهارم که متعلق به عرضه سهام شرکت‌های سهامی خاص، اوراق بهادار و پذیر‌ه‌نویسی است هیات پذیرشی وجود ندارد و توسط فرابورس چگونگی عرضه‌ها مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: اما در دو بازار اول و دوم هیات پذیرش به مشابه هیات پذیرش اوراق بهادار اما با اشخاص دیگری نسبت به پذیرش شرکت‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گفته وی، محدودیت خاصی در پذیرش شرکت‌ها وجود ندارد و شرکت‌های با حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان نیز از امکان حضور در فرابورس برخوردارند.

وی درباره حق‌ پذیرش شرکت‌ها و کارمزد کارگزاران از انجام معاملات نیز توضیح داد: حق پذیرش و فرآیند پذیرش شرکت‌ها در فرابورس تقریبا به مانند پذیرش شرکت‌ها در بورس است و کارمزد کارگزاران نیز چندان تفاوتی با کارگزاران بورس

نخواهد داشت.

امید قائمی گفت: تعیین کارمزد کارگزاران فرابورس به تازگی به انجام رسیده، اما هنوز ابلاغ نشده است.

عرضه شرکت‌های سازمان خصوصی سازی با تصویب هیات واگذاری

امید قائمی در برابر دیگر سوال مبنی بر عرضه سهام شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: بر اساس مقررات، چنانچه هیات واگذاری فروش شرکت‌های دولتی به صورت مزایده‌ای را از طریق فرابورس تصویب کند، بازار فرابورس میزبان این دسته از عرضه‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

راه‌اندازی فرابورس در خرداد ماه و فراخوان شرکت‌‌ها

امید قائمی در خاتمه گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، بازار فرابورس تا خرداد ماه راه‌اندازی خواهد شد، بنابر‌این از هم‌اکنون همه شرکت‌ها می‌توانند نسبت به ارائه درخواست پذیرش اقدام کنند.