گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد شرایط مناسبی بود که در آن معامله‌‌گران شاهد جریان مناسبی از عرضه و تقاضا بودند. در بازار دیروز، معامله‌‌گران در آغاز بازار با تشکیل صف‌‌های خرید عمده در بازار مواجه شدند که به سنت چند روز اخیر نمادهای مورد اقبال بازار تشکیل می‌‌‌شود. این صف‌‌های خرید عمده که با حذف و اضافه معامله‌‌گران در نیم ساعت اولیه بازار و پیش از آغاز معاملات شکل و شمایل نهایی خود را بدست می‌‌‌آورند، سبب شد تا ناظر معاملات در میانه بازار در پیامی‌‌‌به معامله‌‌گران از آنها بخواهد از ورود بیش از اندازه دستور به سیستم معاملات پرهیز کنند. دیروز در ابتدای بازار مخابرات تا ۱۵۰میلیون سهم و پالایشگاه اصفهان تا ۲۲‌‌میلیون سهم صف خرید را شاهد بودند که در نهایت به کمتر از ۷۰میلیون و ۷میلیون سهم کاهش یافتند تا معامله‌‌گران با این شرایط به پیشواز معاملات بروند. در معاملات دیروز گروه بانکی معاملات پر حجم بانک سینا معاملات را تحت تاثیر خود قرار داد. سینا در شرایطی با ۳۲میلیون سهم معامله مواجه شد که در نهایت کفه خریداران بر فروشندگان چربید و سینا پس از آنکه به کرات با ریزش صف خرید مواجه شد در نهایت با ۳میلیون صف خرید همراه شد.با توجه به تعهد سهامداران سینا برای افزایش سهام شناور این شرکت طبق توافق با بانک مرکزی معامله‌‌گران دیروز عرضه‌‌های زیر مجموعه‌‌های سهامداران عمده را شاهد بودند.بانک سینا دیروز ۳۲درصد معاملات را بدون در نظر گرفتن معامله عمده فولاد مبارکه به خود اختصاص داد.

در نماد «فولاد مبارکه۴» ویژه معاملات عمده بازار در خارج از ساعت معاملاتی، این نماد شاهد داد و ستد یک بلوک ۱۶۸میلیون سهمی‌‌‌بود که این بلوک را دولت به صندوق ضمانت صادرات بابت جوایز صادراتی واگذار کرد. این واگذاری در قیمت یک‌هزار و ۷۸۰ریالی صورت گرفت که احتمالا با همین قیمت به صادرکنندگان واگذار خواهد شد. در صورت واگذاری این سهام به صادرکنندگان بازار موج جدیدی از عرضه را در این نماد شاهد خواهد بود. عرضه‌‌هایی که در تلاقی با شرایط نه چندان مناسب شرکت به لحاظ افت جهانی قیمت فولاد و احتمال افزایش هزینه‌‌های شرکت به دنبال طرح تحول اقتصادی می‌‌‌تواند به افت قیمت سهام مبارکه منجر شود.معامله‌‌گران دیروز غلبه خریداران بر فروشندگان را در دو نماد سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات و شیشه و گاز نیز شاهد بودند.در گروه معدنی، سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات دیروز با عرضه یک بانک خصوصی مواجه شد که صف این نماد را از میان برد. امری که البته با حرکت متقابل معامله‌‌گران مدافع به تشکیل صف خرید سنگین تر برای این نماد به میزان ۷/۳میلیون سهم منجر شد. از سویی در این گروه ملی مس دیروز با جمع‌آوری صف فروش و تعادل نسبی مواجه شد، امری که با توجه به سهم عمده ملی مس در پرتفوی معادن و فلزات تاثیر مثبتی را بر پایداری نماد ومعادن از خود نشان داد. در گروه معدنی، اما سرمایه‌‌گذاری امید دیروز شرایط مطلوبی را تجربه نکرد و صف فروش اندکی برای این نماد تشکیل شد.

در گروه دارویی نزدیکی عرضه بلوک ۵/۱۷درصدی داروسازی کوثر دیروز سبب شد تا صف فروش این نماد جمع آوری شود. کوثر روز سه شنبه شاهد عرضه تنها بلوک عمده موجود در ترکیب سهامداران خود خواهد بود. ترکیب عمده سهامداران داروسازی کوثر را سهامداران حقیقی تشکیل می‌‌‌دهد که عمده ترین بلوک که سهامدار اول شرکت نیز به شمار می‌‌‌رود متعلق به سازمان صنایع ملی است که روز سه شنبه در نرخ پایه ۴هزار و ۵۰۰ ریال عرضه خواهد شد.

در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌‌گذاری بوعلی دیروز با افزایش صف خرید در شرایطی مواجه شد که برآوردهای اولیه حکایت از شناسایی حدود ۲۰۰ریال زیان از واگذاری‌های اخیر و ۴۰ریال بازگشت ذخایر خبر می‌‌‌دهد. ارزش خالص دارایی‌هایی شرکت نیز معادل ۷۰۰ریال به ازای هر سهم برآورد می‌‌‌شود. بوعلی همچنین در صدد واگذاری برخی از املاک خود است.