شمارش معکوس برای معاملات «آنلاین»

مشکلات سامانه معاملاتی جدید

دنیای اقتصاد-بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد حرکت معامله‌‌گران خریدار بود؛ به گونه‌‌ای که شماری از نمادهای متعادل بازار به‌رغم آغاز متعادل، با صف‌‌های خرید در انتهای بازار مواجه شدند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رویکرد خرید بیشتر از سوی معامله‌‌گران بود. جنب پل حافظ

بازار خریدار

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد حرکت معامله‌‌گران خریدار بود؛ به گونه‌‌ای که شماری از نمادهای متعادل بازار به‌رغم آغاز متعادل، با صف‌‌های خرید در انتهای بازار مواجه شدند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی بازار را آغاز کردند که در تحولات کلان شاهد انتشار خبرهایی در مورد اجرای دوباره طرح تحول اقتصادی بودند. این خبر که با تردیدهایی در مورد زمان اجرای آن مواجه است سبب خواهد شد بار دیگر برخی از نمادهای مصرف کننده عمده انرژی با تردیدهایی از سوی کارشناسان روبه‌رو باشند. این دسته از نمادها به دلیل سهم عمده انرژی در بهای تمام شده تولیداتشان با فشارهایی از جانب تعدیل بهای انرژی مواجه شدند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه بانکی شاهد بازگشت تقاضا در نمادهای عمده بودند که مهمترین بخش آن تشکیل صف خرید در نماد بانک سینا بود. بانک کارآفرین نیز دیروز با معاملات در درصد مثبت مواجه شد.در این گروه انتظار برای عرضه بانک تجارت در قالب اجرای اصل ۴۴ در هفته‌‌های آتی مهمترین خبر به شمار می‌‌‌رود. در گروه تصفیه نفت، معامله‌‌گران با توجه به توقف عرضه‌‌ها از سوی برخی سهامداران عمده شاهد تشکیل صف خرید قابل ملاحظه در این نماد بودند؛ امری که با شایعاتی در مورد زمان عرضه بلوک مدیریتی این شرکت همراه بود.

در گروه واسطه‌گری مالی معامله‌‌گران در نماد بوعلی با عرضه‌‌های سنگینی مواجه شدند که حتی این نماد را تا صف فروش نیز پیش برد.شناسایی زیان به دنبال واگذاری‌های اخیر سهام و همچنین آزادسازی برخی از ذخایر اتخاذ شده از محل کاهش ارزش پرتفوی مهمترین مسایلی است که بازار در حال حاضر به دنبال روشن‌سازی آنها در نماد بوعلی است.

در گروه تجهیزات انتشار اطلاعیه واگذاری سهام شرکت صدرا توسط صندوق آینده ساز روز گذشته به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد تا نماد صدرا بار دیگر با مرز روانی یک هزار و۲۰۰ریال مواجه شود. صدرا هفته گذشته در برخورد با این مرز متوقف شده بود. در گروه پتروشیمی ‌‌‌رشد اخیر قیمت سهام پتروشیمی ‌فن‌آوران سبب شد این نماد با عرضه‌‌های سنگینی مواجه شود. در این گروه پتروشیمی ‌‌‌خارک با توجه به اطلاعات منتشر شده در روزهای اخیر در مورد این مجتمع با صف خرید سنگینی مواجه شد. در نماد مخابرات صف خرید سنگین روزهای اخیر سرانجام به شمول این نماد در گره‌‌های معاملاتی منجر شد تا بازار از امروز (یکشنبه)با جهش روزانه ۲۰۰میلیارد تومانی ارزش بازار این شرکت و به تبع آن رشد ‌‌‌شاخص مواجه باشد.

در گروه دارویی نزدیکی مجامع برخی از شرکت‌‌های این گروه فعالیت در نمادهای مختلف به ویژه گروه دارویی سبحان و لقمان را افزایش داده است. در گروه فلزی نماد کالسیمین روز گذشته به‌رغم گزارش ضعیف اخیر این شرکت متعادل بازگشایی شد.

در گروه شرکت‌‌های چند رشته‌‌ای سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با افت اولیه قیمت در حد یک هزار ریال بازگشایی شد که در ادامه با حمایت سهامداران عمده متعادل گردید.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رویکرد خرید بیشتر از سوی معامله‌‌گران بود که در آن ۴/۸میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۵درصد آن مربوط به نماد بانک سینا بود. شاخص نیز ۳/۱۳ واحد رشد کرد.