شمارش معکوس برای آغاز معاملات «آنلاین» در بازار سرمایه

سنا - معاملات «آنلاین» (Online Trading) تا مردادماه امسال در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر اجرای آزمایشی و تست‌های امنیتی سیستم معاملات آنلاین سهام آغاز و اقدامات لازم برای برقراری ارتباط کارگزاران با سامانه جدید معاملات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انجام شده است.

باقرتبار با بیان اینکه با راه‌اندازی سیستم معاملات آنلاین، یکی از آرزوهای بزرگ نهادهای نظارتی مبنی بر استقرار سیستم Order book در شرکت‌های کارگزاری تحقق خواهد یافت، اظهار داشت: با استقرار این سامانه، کلیه سفارش‌های مشتریان که از طرق مختلف به کارگزاران می‌رسد، نخست بر اساس زمان و تاریخ دریافت در سیستم کارگزاری ثبت و سپس به سیستم معاملات هدایت می‌شود.

وی درباره مراحل راه‌اندازی سامانه معاملات آنلاین در بازار سرمایه گفت: در مرحله نخست راه‌اندازی این سامانه، اطلاعات فنی توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در اختیار شرکت‌های نرم‌افزاری پشتیبانی‌کننده سیستم‌های کامپیوتری کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند ارسال و دریافت اطلاعات از سیستم معاملات را مطابق استانداردهای لازم انجام دهند و در مرحله دوم، با ایجاد درگاهی، امکان ارسال اطلاعات (سفارش‌ها) به سیستم معاملات و دریافت اطلاعات از آن میسر خواهد شد.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی سامانه معاملات آنلاین، شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با انعقاد توافق‌نامه‌ای با مشتریان خود، دسترسی مستقیم به سیستم معاملات و ارسال سفارش را برای آنها فراهم کنند، به این ترتیب مسوولیت ایجاد و ارسال سفارش به مشتریان کارگزاری منتقل خواهد شد.

تصویب معیارهای امتیازدهی کانون به کارگزاران

همچنین دستورالعمل امتیازدهی شرکت‏های کارگزاری عضو کانون کارگزاران تصویب شد.

هر سال یک بار از ابتدای تیر ماه، شرکت‏های کارگزاری عضو کانون کارگزاران از سوی مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس و اوراق بهادار رتبه‌بندی می‏شوند.

نهاد ناظر بر بازار سرمایه، بر اساس این رتبه‌‌بندی از حداکثر امتیاز ۲۴۰، اعطای ۱۵ امتیاز را بر اساس رعایت مواد ۷۹، ۸۰ و ۸۱ اساسنامه کانون کارگزاران برای ازریابی و امتیازدهی کارگزاران در اختیار این نهاد قرار داده است.

پرداخت حق عضویت، حضور و مشارکت در کلاس‏های آموزشی، حضور و مشارکت در جلسات و نشست‏های عمومی کانون، مشارکت در فعالیت‏های عملیاتی و اجرایی کانون و پاسخ به موقع نامه‏ها و مکاتبات کانون، انطباق با اخلاق حرفه‏ای و سند اخلاقی صنعت، معیارهای امتیازدهی شرکت‏های کارگزاری عضو کانون کارگزاران را تشکیل می‏دهد.

با توجه عدم تدوین اصول معیارهای حضور و مشارکت در کلاس‏های آموزشی و انطباق با اخلاق حرفه‏ای و سند اخلاقی صنعت در کارگزاری‏ها، به منظور رسیدگی برای دوره سال جاری ( تیرماه ۸۸)، استثنائا این موارد برای سال جاری مورد ارزیابی قرار نمی‏گیرد.

روش امتیازدهی

معیار پرداخت حق عضویت از حداکثر ۵ امتیاز برخوردار است که در صورت پرداخت تمام حق عضویت شرکت کارگزاری در سه ماهه اول سال ۵ امتیاز، در سه ماهه دوم سال ۴ امتیاز، در سه ماهه سوم سال ۳ امتیاز و در سه ماهه چهارم سال ۲ امتیاز کارگزاران دریافت می‏دارند.

بر اساس این دستورالعمل، در صورت عدم پرداخت حق عضویت توسط شرکت کارگزاری در سال مذکور، به موجب مقررات مراتب به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‏شود عضویت آن شرکت کارگزاری در کانون مورد تجدید نظر قرار گیرد.

گفتنی است در صورت عدم پرداخت حق عضویت دوره مذکور، امتیازی برای آن شرکت کارگزاری لحاظ نمی‏شود.

بر اساس این گزارش، در این دستورالعمل به معیار حضور و مشارکت در جلسات و نشست‏های عمومی کانون نیز حداکثر ۵ امتیاز تعلق گرفته است که به ازای حضور و مشارکت در نشست‏های عمومی کانون که مدیر عامل و یا یکی ازاعضای هیات مدیره از طرف شرکت کارگزاری حضور به هم رساند، نیم امتیاز اعطا می‏شود. به ازای ۱۰جلسه حضور در نشست‏های عمومی کانون، ۵ امتیاز مربوطه به آن شرکت کارگزاری منظور می‏شود.

در معیار ۵ امتیازی مشارکت در فعالیت‏های عملیاتی و اجرایی کانون و پاسخ به موقع نامه‏ها و مکاتبات کانون، مشارکت در کمیته سازش و کارگروه‏ها، هر یک ۱ امتیاز و پاسخ به موقع در زمان تعیین شده برای هر نامه یا مکاتبات به کانون و مشارکت در فعالیت‏های خاص کانون توسط شرکت‌‌های کارگزاری، ۲۵/۰ امتیاز در نظر گرفته شده است.

در عین حال، به ازای ارائه طرح‏ها وتحقیقات مرتبط با صنعت کارگزاری و یا ارائه مقاله، تحقیق و ترجمه مرتبط با صنعت، انتقال تجربیات به سایر کارگزاران یک امتیاز اعطا می‏شود.