به رکود بورس دامن نزنیم

عکس: نگار متین‌نیا

موج - نماینده مردم آبادان گفت: روند طبیعی واگذاری سهام بانک‏ها در سال جاری باید بر اساس برنامه ریزی انجام شده صورت گیرد و نباید با دست خودمان به رکود بورس دامن بزنیم. سید علی موسوی جرس، نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص بحث خصوصی‌سازی بانک‏ها در سال جاری گفت: بر اساس برنامه مشخص شده به منظور اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی باید سهام بانک‏های ملت، رفاه، صادرات، تجارت و پست بانک توسط بورس به بخش خصوصی عرضه شود. سال گذشته شاهد واگذاری بخشی از سهام بانک ملت در بورس بودیم.

وی افزود: پذیرش سایر بانک‏ها در بورس در حال انجام است و امیدواریم این کار با شتاب مناسبی اجرایی شود.

وی با مورد توجه قرار دادن بحران مالی جهان بیان کرد: به‌رغم بحران مالی که حاکم بر دنیا است و بخشی از این بحران در کشور ما نیز تاثیر‌گذار بود و موجب کمبود نقدینگی شد، اما روند بورس در ایران نسبت به سایر بورس‏های دنیا بسیار مناسب‌تر است.

موسوی تصریح کرد: زمانی که مدیریت دستگاهی از جمله بانک‏ها به بخش خصوصی واگذار می‌‌شود، انتظار می‌‌رود بهره‏وری آن بخش افزایش یابد و برنامه ریزی‏های انجام شده با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به سیستم بانکداری در کشورمان اظهار داشت: معتقد هستیم بانکداری به روشی که در حال حاضر در کشور دنبال می‌‌شود، ما را از جایگاهی که باید در آن قرار داشته باشیم، دور کرده است.

وی ادامه داد: ما باید از بانکداری به روش سنتی به سوی بانکداری الکترونیکی پیش برویم. البته کم و بیش گوشه‏هایی از این نوع بانکداری در کشور دیده می‌‌شود؛ اما هنوز اکثر فعالیت‏های مالی مورد نیاز بخش‏های اقتصاد، تجارت، تولید، خدمات و... به صورت سنتی انجام می‌‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم با خصوصی‌سازی بانک‏ها، روند الکترونیکی شدن نظام مالی کشور تسریع یابد و طبیعتا با توسعه این روند، الگوی مصرف در این بخش اجرایی خواهد شد.

وی با مورد توجه قراردادن صرفه جویی‏های انجام شده در راستای اجرای الگوی مصرف در نظام بانکی بیان کرد: با اصلاح الگوی مصرف در این حوزه علاوه بر صرفه جویی در وقت می‌‌توانیم از بوروکراسی‏های کاغذی خارج شویم و با زدن چند دکمه به نتیجه مورد نظر دست یابیم که البته شاهد این تحول در آینده‏ای نه چندان دور خواهیم بود.

خصوصی‌سازی بانک‏ها، تکریم ارباب رجوع را نهادینه می‌‌کند

نماینده مردم آبادان در مجلس با مورد توجه قراردادن بحث تکریم ارباب رجوع در بانک‏های خصوصی اظهار داشت: طبیعی است که با خصوصی شدن بانک‏ها بحث تکریم ارباب رجوع جدی‏تر گرفته می‌‌شود.

وی افزود: ما توقع داریم با عرضه سهام بانک‏ها در بورس و الکترونیکی شدن نظام بانکداری کشور، در هرزمان و هر مکان بتوانیم از امکانات موجود استفاده کنیم و حداکثر استفاده را از وقت داشته باشیم. البته بانک‏های خصوصی به ارج نهادن به ارباب رجوع توجه ویژه‏ای دارند. با خصوصی شدن بانک‏ها، تکریم مشتری در نظام بانکی کشور نهادینه خواهد شد.

پول‏های سرگردان، پذیرای سهام بانک‏ها خواهند بود

موسوی در خصوص استقبال مردم از سهام بانک‏ها در بورس گفت: باورمان براین است که پول‏های سرگردان زیادی در کشور وجود دارد که پذیرای سهام بانک‏ها در هنگام عرضه در بورس خواهند بود. شاید تعدادی از کارشناسان میزان استقبال مردم از این سهام را مبهم بدانند و این احتمال را در نظر بگیرند که با توجه به بحران‌های جهانی و کاهش نقدینگی در کشور، مشکلاتی در این مسیر ایجاد می‌‌شود؛ اما ما معتقدیم از سهام بانک‏هایی که طی سال جاری در بورس عرضه خواهند شد، همانند سهام بانک ملت استقبال می‌‌شود.

وی تصریح کرد: درست است که مشکلاتی از نظر نقدینگی در کشور وجود دارد، اما باید این نکته را در نظر داشت که این سرمایه‏ها از بخشی به بخش دیگر هدایت می‌‌شوند یا در بخشی بلوکه شده‏اند که باید برای رها‌سازی این سرمایه‏ها از این وضعیت، اقداماتی

انجام داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: خوشبختانه با وجود این که جهان با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌‌کند، اما این بحران تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ما نداشته و موجب خروج سرمایه از کشور نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون فرصت مناسبی است که از این شرایط برای توسعه و آبادانی کشور استفاده کنیم.