گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان بود نمادی که با نوسان قابل ملاحظه‌‌ای در روز بازگشایی مواجه شد.

در بازار دیروز، معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که انتشار گزارش‌‌های پیش‌‌بینی درآمد شرکت پالایشگاه اصفهان برای سال‌‌های مالی ۸۷ و ۸۸منتشر شد که با توجه به تعدیل سود شرکت در هر دو سال، معامله‌‌گران با دید مثبت به سوی این نماد گرایش پیدا کردند.

پالایشگاه اصفهان با توجه به افزایش تخفیف خرید نفت خام از ۵درصد درسال جاری تا ۶درصد موجب شد تا معامله‌‌گران انتظار داشته باشند تا در صورت افزایش بهای جهانی نفت شرایط در این نماد بهبود پیدا کند.با این وجود دیروز به رغم بازگشایی نماد در نرخ ۶هزار و۶۰۰ریال، نماد با افت قیمت مواجه شد تا در نهایت حتی در حد قیمت ۶هزار و ۱۱۰ریال نیز پایین بیاید. این نوسان سنگین در نهایت با بازگشت قیمتی مواجه و در قیمت ۶هزار و ۳۰۰ریال متوقف شد. پالایشگاه اصفهان دیروز ۳/۱۵میلیون سهم داد و ستد و نزدیک به ۵۴درصد ارزش کل بازار ۸/۱۷میلیارد تومانی دیروز را به خود اختصاص داد. انتظار می‌‌‌رود که تعیین مساله عرضه بلوکی سهام پالایشگاه اصفهان و قیمت پایه آن بتواند فضای حرکتی این سهم را در هفته‌‌های آینده مشخص کند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با حرکت معامله‌‌گران مدافع در نمادهای بانکی مواجه شدند که این امر به

جمع آوری صف‌‌های فروش نمادهای بانک کارآفرین و بانک سینا منجر شد. پس از انتشار خبرهای نامناسب در مورد وضعیت فعالیت گروه بانکی در نخستین روز هفته‌‌، برخی از شرکت‌های این گروه تشکیل صف‌‌های فروش را شاهد بودند که دیروز این صف‌‌های فروش جمع آوری شد.با توجه با احتمال تقسیم مناسب سود نقدی در مجامع آتی بانک‌‌ها، معامله‌‌گران در انتظار انتشار گزارش‌‌های نهایی در این بخش هستند. در بانک سینا دیروز ۸/۱۱میلیون سهم و ۴/۵‌‌میلیون سهم بانک کارآفرین داد و ستد شد. در گروه حمل و نقل، کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌دیروز در شرایطی با صف خرید همراه شد که براساس اعلام این شرکت توجه به نیاز نقدینگی جهت پرداخت‌های نقدی توسعه ناوگان، درنظر دارد مبلغ سه هزار میلیارد ریال از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی افزایش سرمایه دهد.

در گروه سیمانی نماد فارسیت درود پس از رشد قیمت اخیر با عرضه‌‌های سنگینی مواجه شد که به داد و ستد ۸/۴میلیون سهم منجر شد.

در گروه تجهیزات نماد صدرا دیروز

رفته رفته از فضای هیجانی معامله عمده دور شده و معامله‌‌گران با توجه به واقعیت‌‌های موجود در مورد این نماد تصمیم‌گیری کردند. این امر موجب شده است تا معاملات این نماد آرامش نسبی را تجربه کند. در نماد آذرآب نیز عبور از مرز یک هزار ریال سبب شد تا دیروز نیز همانند شنبه با عرضه‌‌های سنگینی دست به گریبان باشد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن معامله‌‌گران شاهد داد و ستد ۸/۱۷میلیارد تومان سهام بودند. شاخص بورس نیز با توجه به جهش قیمت پالایشگاه اصفهان با ۳۳ واحد رشد مواجه شد.