دسته‌بندی 346 شرکت بورس بر اساس 4 نوع ریسک

فارس- مدیر امور ناشران بورس از اتمام بررسی تطبیق ۳۴۶ شرکت بازار اول و دوم، دسته بندی آنها بر اساس چهار نوع ریسک و بررسی ویژه ۲۴ شرکت مشروط تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.

محسن قاسمی اظهار داشت: بر اساس دستور‌العمل پذیرش اوراق بهادار در بورس (مصوب اول دی ۸۶) درپایان اردیبهشت ماه هر سال، همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس علاوه بر احراز شرایط حضور در بورس، بر اساس اطلاعات سال گذشته برای تداوم حضور نیز باید شرایط را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در این دستور‌العمل شرکت‌های بورس در دو بازار اول شامل تابلوهای اصلی و فرعی و بازار دوم بر اساس ریسک‌های ۴ گانه مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

مدیر امور ناشران شرکت بورس خاطر نشان کرد: این ۴ ریسک شامل ریسک اندازه شرکت با معیار سرمایه ، ریسک نقدشوندگی با توجه به درصد سهام شناور آزاد، تعداد سهام، روزهای معاملاتی و درصد معاملات نسبت به سرمایه شرکت، ریسک ورشکستگی بر اساس آخرین سود و زیان و سود و زیان انباشته و مجموع جریان وجه، درصد حقوق صاحبان سهام به جمع دارایی‌ها و همچنین ریسک گزارشگری و وضعیت اطلاع رسانی شرکت‌ها است.

قاسمی ادامه داد: با این اوصاف کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بر اساس جداول موجود باید با دستور‌العمل تطبیق داده شوند تا صعود و نزول شرکت‌ها در بازارها و تابلوها مشخص شود. وی در برابر این سوال که آیا از ۲۴ شرکت مشروط و حاضر در بازار دوم که تا پایان سال گذشته فرصت تطبیق شرایط با بورس داشتند، شرکتی شرایط را احراز کرده یا خیر، گفت: بررسی این ۲۴ شرکت به طور ویژه در حال انجام است و تا پایان اردیبهشت ماه وضعیت این گروه مشخص و اعلام خواهد شد.

قاسمی با اشاره به دوره سال مالی متفاوت ۲۴ شرکت مشروط خاطر نشان کرد: بعد از بررسی وضعیت این شرکت‌ها، نتیجه بررسی‌ها به هیات پذیرش داده می‌شود تا در خصوص حذف و یا در نظر گرفتن امتیازهای جدید اقدام کند.

وی به وضعیت اقتصادی سال گذشته و جاری شرکت‌ها اشاره کرد و در خاتمه گفت: با در نظر گرفتن وضعیت سودآوری شرکت‌ها، هیات پذیرش ممکن است برای این ۲۴ شرکت و دیگر شرکت‌های بورس ارفاق قایل شود.