راه‌اندازی اولین صندوق زمین وساختمان تا یک ماه دیگر

ایرنا - عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار پیش بینی کرد: اولین صندوق زمین و ساختمان تا ماه آینده تاسیس شود.

«قاسم محسنی» افزود: تاکنون چندین درخواست تاسیس صندوق زمین و ساختمان به بورس ارائه شده است.

وی با بیان آنکه یکی از این درخواست‌‌کنندگان در زمان حاضر در حال سپری کردن مراحل نهایی تاسیس صندوق زمین و ساختمان است، اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تصویب اساسنامه و امیدنامه مجوز تاسیس را ارائه خواهد کرد.

وی تصریح کرد:‌ سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای بعدی را پس از بررسی و در صورت احراز شرایط ارائه خواهد کرد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی و سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار تنها به طرح‌‌ها و پروژه‌‌هایی که هزینه اجرا و ساخت آن ۱۰‌‌میلیارد تومان باشد مجوز ارائه می‌‌‌کند و به کمتر از این رقم مجوزی ارائه نخواهد کرد.

محسنی در خصوص برنامه‌‌های این معاونت نیز گفت: این معاونت برنامه و اولویت‌‌های کاری و پیشنهادی را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کرده و در زمان حاضر در مرحله بررسی و تصویب است.

وی تاسیس موسسات رتبه بندی،‌ شرکت‌‌های سبد گردانی و مشاوره و انتقال بخشی از وظایف بازرسی به بورس کالا در زمینه بازرسی از شرکت‌‌های کارگزاری را از مهمترین برنامه‌‌های پیشنهادی این معاونت عنوان کرد و افزود: تاسیس صندوق‌‌های زمین و ساختمان نیز از دیگر برنامه‌‌ها است.

این عضو هیات مدیره بورس و اوراق بهادار گفت: نظرات برای تاسیس این صندوق‌‌ها جمع آوری‌شده و هیات مدیره در حال بررسی آنها است و پیش بینی می‌‌‌شود تا یک ماه آینده این نظرات به تصویب هیات مدیره سازمان بورس برسد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز در ادامه، راه اندازی سامانه Order book، فراهم کردن امکان ثبت سفارش از طریق اینترنت، راه اندازیCall Center به منظور ثبت و بررسی سفارش‌های تلفنی، فراهم کردن امکان نگهداری وجوه مشتریان در حساب خودشان برای بهره مندی از مزایای آن و تدوین و ابلاغ دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا را از مهمترین برنامه‌های معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در سال جاری اعلام کرد.

گفتنی است، ضوابط تاسیس صندوق زمین و ساختمان آذر ماه سال گذشته به تصویب شورای عالی بورس رسید. براساس این ضوابط علاوه بر تدوین دستورالعمل و مراحل تاسیس صندوق زمین و ساختمان، اساسنامه، امیدنامه، دستور‌العمل محاسبه ارزش خالص واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان، دستورالعمل مزایده و راهنمای تهیه طرح توجیهی این صندوق‌ها نیز نوشته شد.