گروه بورس - مدیریت بازار اوراق بهادار تهران خلاصه معاملات شرکت‌های کارگزاری در سال ۸۷ را براساس ارزش خرید خرد و بلوک

منتشر کرد. براساس این اطلاعیه، کارگزاری اردیبهشت ایرانیان بالاترین سهم را از نظر ارزش خرید و فروش در میان ۸۷ کارگزار بورس تهران در سال گذشته کسب کرد. این شرکت معادل ۸۱/۷درصد از سهم کارگزاران را از این بابت و بدون لحاظ ارزش خرید و فروش عمده و سایر معاملات به خود اختصاص داد. ارزش خرید سهام این کارگزاری مبلغ ۱۰هزارو ۲۳میلیاردو ۸۹۴میلیون ریال بود که سه هزارو ۳/۹۸۸میلیارد ریال از این رقم مربوط به خرید سهام خرد و بلوک بود.

در این رتبه‌بندی کارگزاری بانک کشاورزی با در اختیار داشتن ۶۹/۶درصد از ارزش خرید و فروش در سال ۸۷، جایگاه دوم را از آن خود کرد. همچنین کارگزاری بانک صنعت‌و‌معدن به میزان ۹۲/۵درصد و کارگزاری مفید به میزان ۵۶/۵درصد از سهم ارزش خرید و فروش در میان کل کارگزاران برخوردار بودند و جایگاه سوم و چهارم را به دست آوردند. کارگزاری حافظ، صبا تامین و رشد پایدار هر یک معادل ۱۶/۳درصد، ۶۹/۲درصد و ۵۰/۲درصد از این دسته‌بندی سهم داشتند و در رده‌های پنجم تا هفتم جای گرفتند. کارگزاری بانک سپه که سهم آن از این رتبه‌بندی ۴۴/۲درصد بود نیز در جایگاه هشتم نشست و ارزشی برابر چهار هزارو ۳۰۲میلیاردو ۳۸۴میلیون ریال را از خرید و فروش سهام در همان سال کسب کرد. کارگزاری‌های نهایت‌نگر و رضوی نیز هر یک، با کسب ۱۴/۲ و ۰۱/۲درصد سهم هر کارگزار از ارزش خرید و فروش، در رتبه‌های نهم و دهم نشستند. در همین حال شرکت کارگزاری بانک ملت بالاترین ارزش معاملات را معادل ۶۶/۱۶درصد با رقم ۲۴هزارو ۶۹۴میلیارد ریال در سال ۸۷ و در میان ۸۷ کارگزار بورس جایگاه نخست را به دست آورد.

کارگزاری صبا تامین که از نظر ارزش خرید و فروش خرد و بلوک جایگاه ششم را داشت، در دسته‌بندی از نظر کل ارزش معاملات با ۱۹/۹درصد رتبه دوم را از آن خود کرد. جمع ارزش معاملات خرید و فروش این کارگزاری برابر ۲۵هزارو ۲۰۴میلیارد ریال بود.

بر همین اساس بانک صادرات، اردیبهشت ایرانیان، آگاه، رضوی، سهم‌آشنا، مفید، حافظ و آرمون بورس دیگر کارگزاری‌هایی بودند که از حیث ارزش معاملات در سال ۸۷ به کسب رتبه‌های سوم تا دهم موفق شدند.

همچنین صباتامین، بانک صادرات، اردیبهشت ایرانیان و آگاه که در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار داشتند، به ترتیب معادل ۶۹/۲درصد، ۴۰/۱درصد، ۸۱/۷درصد و ۵۸/۱درصد از ارزش خرید و فروش کل کارگزاران بود.

ارزش کل معاملات انجام شده از سوی این ۸۷ کارگزار بورسی در سال قبل معادل ۲۷۴هزارو ۲۳۴میلیارد ریال بود که از این رقم در یک میلیون و ۸۷۳هزارو ۶۳۸دفعه معامله صورت گرفته، معادل ۹۹هزارو ۷۳۰میلیارد ریال از آن به معاملات خرد و بلوک، معادل ۱۰۹هزارو ۱۵میلیارد ریال به معاملات عمده و معادل ۶۵هزارو ۴۸۹میلیارد ریال باقی مانده به سایر معاملات اختصاص داشت.