گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از بازدهی مثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آغازین ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در شرایطی در سال جدید فعالیت خود را آغاز کردند که روند مثبت و امیدوار کننده‌‌ای را در پیش گرفته‌اند. به طوری که در ماه گذشته بازدهی 68/1 درصدی و در هفته گذشته بازدهی 14/1 درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.وی در مورد بیشترین بازدهی صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، یکم ایرانیان و کارگزاری بانک ملی توفیق بیشتری در کسب بازدهی داشتند و به ترتیب 92/2، 59/2و 03/2 درصد بازدهی را از آن سرمایه‌‌گذاران خود کنند. در همین حال صندوق سرمایه‌گذاری گلچین که کمترین تعداد واحد سرمایه‌‌گذاری را دارد، در این ماه کمترین بازدهی را به دست آورده است وی افزود: این صندوق با بازدهی 4/9صدم درصد منفی، به میزان 08/11 درصد با متوسط بازدهی صندوق‌‌ها فاصله داشت. طی این مدت بازدهی بازار 28صدم درصد مثبت بود و صندوق‌‌ها توانستند به طور متوسط 4/1صدم درصد بیشتر از کل بازار بازدهی کسب کنند.
«مقدسیان» در خصوص بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا ۱۲فروردین‌ماه سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و خبرگان پر‌بازده‌ترین صندوق‌‌ها هستند. صندوق سرمایه‌‌گذاری بانک ملی با گذشت ۳۲۶ روز از فعالیت خود ۸۶ درصد بازدهی به دست آورده است. وی ادامه داد: بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با ۲۷صدم درصد است. صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا با گذشت ۳۴۴ روز از فعالیت خود ۴۰ درصد بازدهی داشته است. بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با ۱۲صدم درصد است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان نیز طی حدود ۱۱ ماه فعالیت ۳۰ درصد بازدهی کسب کرده است.کارشناس اداره امور نمادهای مالی در مورد مجموع ارزش صندوق‌ها گفت: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین( صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۵۳۶‌‌میلیارد ریال است که از این مقدار ۲۳۳‌‌میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی یادآور شد: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین یک هزارو 151 نفر است که 876 نفر از این افراد در صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضور دارند. وی خاطرنشان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم ایرانیان که اولین صندوق در اندازه بزرگ است با 300 سرمایه‌گذار حقیقی بیشترین تعداد سرمایه‌گذار را دارا است و پس از این صندوق صندوق‌های سرمایه‌گذار کارآفرین و پیشتاز با 275 و 114 سرمایه‌گذار حقیقی بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌ها دارند.