گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم رشد شاخص و حجم معاملات بود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران شاهد افزایش حجم معاملات بودند که بخش عمده آن ناشی از رشد قیمت نمادها و افزایش تمایل به عرضه سهام بود.

در شرایط کنونی با توجه به رشد قیمت سهام، معامله‌‌گران کوتاه مدت تمایل بیشتری برای عرضه سهام دارند که این امر در چند روز آینده در نمادهایی که رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند بیشتر رخ خواهد داد.

از این رو بیشتر معامله‌‌گران کوتاه مدت در حال رصد روند قیمت سهام هستند تا از موقعیت عرضه استفاده نمایند امری که بازار را با چالش مواجه خواهد کرد. در صورت غلبه بازار بر عرضه‌‌های معامله‌‌گران کوتاه مدت می‌‌‌توان به تداوم رشد بازار امیدوار بود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه بانکی با برخورد شدید عرضه و تقاضا در نماد بانک سینا مواجه بودند. با توجه به عرضه‌‌های سنگین شماری از سهامداران عمده از جمله وابستگان به سهامدار عمده این نماد، معامله‌‌گران تشکیل صف فروش و به دنبال آن جمع آوری صف فروش را شاهد بودند تا در نهایت ۳/۵میلیون سهم در این نماد داد و ستد شود. انتظار می‌رود با توجه به تعهد سهامدار عمده برای واگذاری بخش بیشتری از سهام بانک سینا به بخش خصوصی بازار همچنان تداوم عرضه‌‌ها در این نماد را تجربه کند .در گروه بانکی همچنان دو بانک کارآفرین و پارسیان صدرنشینان بازار بودند که این مساله همچنان از این گروه، چهره گروه صدر نشین بازار را رقم زده است. در گروه وابسته به بانک‌‌های خصوصی یعنی شرکت‌‌های لیزینگی نیز دیروز رونق معاملات به ویژه در نماد لیزینگ غدیر که در آستانه برگزاری مجمع عمومی‌‌‌قرار دارد برقرار است.

در گروه برقی نماد ایران ترانسفو دیروز همچنان درصدر بیشترین ارزش معاملات قرار داشت، جایی که معامله‌‌گران با ۹/۱میلیون سهم داد و ستد ۷۵/۱میلیارد تومان معادل ۲۰درصد کل ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

در همین حال نماد ایران ترانسفو با عبور از مرز ۹هزار ریال با عرضه‌کنندگان سنگینی نیز دست به گریبان است. انتظار می‌‌‌رود این نماد در چند روز آینده گزارش عملکرد سال ۸۷ خود را منتشرکند. در گروه تصفیه نفت پالایشگاه اصفهان دیروز نیز با عرضه در سطح حجم مبنا مواجه بودند.

در گروه معدنی انتشار گزارش عملکرد ۸۷ شرکت چادرملو و تحقق سود بالاتر از پیش بینی قبلی در حد یک هزار و ۶۷۱ریال را شاهد بودند، این موضوع سبب شد علی رغم عرضه‌‌های اولیه بازار، معامله‌‌گران در میانه بازار با تقویت معاملات مواجه شوند که همین امربر نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و امید نیز تاثیر مثبتی برجای گذاشت.

در گروه دارویی نمادهای عمده این گروه تحت تاثیر تشکیل صف‌‌های فروش در نمادهای لقمان و سبحان دارو با ضعف عمومی‌‌‌مواجه شدند.

هر چند که جمع آوری صف‌‌های فروش این دو نماد موجب شد تا این گروه نیز رو به تعادل برود.

در مجموع بازار دیروز معامله‌‌گران با رشد حجم معاملات تا ۷/۸میلیارد تومان بود. شاخص نیز ۹۸/۲۸واحد رشد کرد و به ۸هزار و ۶۰واحد رسید.