گروه بورس-همایون دارابی: شاخص کل بورس روز گذشته در شرایطی با رشد ۴۳واحدی مواجه شد که شمار قبل ملاحظه‌‌‌ای از نمادهای عمده بازار از جمله ملی مس و پتروشیمی‌‌‌فن آوران مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی بودند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که مهمترین خبر منتشره در بازار سرمایه تعویض مدیرعامل ایران‌‌خودرو پس از ۶ سال ریاست بر این هلدینگ عظیم بود. منطقی روز گذشته در شرایطی از مدیرعاملی این شرکت کنار گذاشته شد که افت فروش و بدهی بانکی باور نکردنی این شرکت در کنار تولید برخی از خودروها از جمله ایجاد برند ملی سمند مهمترین دستاورد این مدیر به شمار می‌‌‌رود.با تغییر مدیرعامل ایران‌‌خودرو سهامداران این شرکت در انتظار انتشار خبرهایی در مورد این شرکت و شرایط آن خواهند بود. در کنار مساله ایران‌‌خودرو، نماد فولاد خوزستان نیز درگیر خبر انصراف جابریان خریدار بلوک ۵/۳۰درصدی این شرکت در سال گذشته بود، انصراف جابریان در شرایطی صورت گرفته است که معامله عمده فولاد خوزستان بزرگترین خصوصی‌‌سازی سال گذشته به شمار می‌‌‌رفت.در حالی که جابریان از خرید فولاد خوزستان کناره‌گیری کرده است، سرمایه‌‌گذاری بانک ملی نیز که زمانی بلوک صدرا را در رکورد شکنی از دولت خریداری کرد اینک به یک هشتم قیمت خرید این شرکت را راهی تابلو خواهد کرد. سازمان خصوصی‌‌سازی روز گذشته از برنامه عرضه‌‌های جدید خود خبر داد که نقطه اوج آن عرضه بلوک مخابرات ایران است. مخابرات ایران در صورت عرضه بلوک دولتی و خصوصی‌‌سازی آن می‌‌‌تواند شرایطی بهتری را تجربه کند هر چند که در حال حاضر کارشناسان بازار در انتظار شفاف شدن تکالیف بودجه‌‌‌ای مخابرات هستند. مدیرعامل مخابرات ایران روز گذشته در مصاحبه‌‌‌ای خاطر نشان کرد: قانون بودجه سال ۸۸ شرکت مخابرات ایران در روز ۲۸ اسفندماه سال گذشته ابلاغ شده و بر اساس بودجه‌ای که به تایید مجلس رسیده باید این پیش‌بینی صورت بگیرد. در کنار مخابرات ایران، سازمان خصوصی‌‌سازی در صدد واگذاری سهام شرکت‌های حفاری شمال، ذوب آهن، بانک‌های صادرات و تجارت و بیمه‌‌های البرز، دانا و آسیا و همچنین باقی سهام بانک ملت، پالایش نفت اصفهان است که این عرضه‌‌ها می‌‌‌تواند فشاری را به بازار عرضه کند. در حال حاضر البته مهمترین شرکت در انتظار واگذاری، بانک تجارت است که عملا کارهای اولیه برای واگذاری آن صورت گرفته و انتظار می‌‌‌رود در هفته آینده مراحل درج نام شرکت در بورس تکمیل شود.

در کنار تحولات یاد شده کارشناسان بازار در حال حاضر با دقت روند اظهار نظرها پیرامون موضوع اصلاح الگوی مصرف را که سال جاری نیز به همین نام توسط مقام معظم رهبری نامیده شده است، دنبال می‌‌‌کنند.

در روز‌‌های گذشته مجموعه اظهار نظرهای صورت گرفته نشان دهنده تلاش دولت و مجلس برای ارائه برنامه‌‌‌ای در این رابطه است که این برنامه در شمای اول یادآور بحث هدفمند‌کردن یارانه است. انتظار می‌‌‌رود این برنامه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به مرحله اجرا درآید که می‌‌‌تواند به تاثیرات گسترده‌‌‌ای بر صنایع مصرف کننده انرژی به ویژه صنایع فلزی و معدنی منجر شود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی با خبرهای خوب و بدی مواجه شدند .در خبرهای خوب رشد بهای مس و فلزات رنگین و همچنین در خبرهای بد افت شاخص بالتیک در صدر خبرها قرار داشت. بهای مس دیروز از مرز ۴ هزار و ۳۰۰دلار در هر تن عبور کرد تا بازار سهام تقویت صف خرید ملی مس و شمول این نماد در ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی را شاهد باشد.شاخص بالتیک اما با تداوم افت به مرز یک هزار و ۵۰۰واحد نزدیک شد. اشباع بنادر چین از سنگ آهن و فولاد سبب کاهش شدید شاخص بالتیک شد.

در معاملات روز گذشته در گروه برقی ایران ترانسفو(که شایعه آن در بازار پخش شده است) داد و ستد ۸/۱میلیون سهم را تجربه کرد تا در مجموع ۲۰درصد ۸میلیارد تومان ارزش کل معاملات دیروز به این نماد اختصاص یابد. در گروه برقی جوشکاب یزد نیز دیروز تا صف خرید پیش رفت تا به‌رغم افزایش بهای مس این گروه همچنان با اقبال نسبی مواجه شود.کنتورسازی ایران نیز امروز (سه‌شنبه)از مرز ۷هزار ریال عبور خواهد کرد تا در کنار ایران ترانسفو شگفتی‌ساز گروه برقی باشند.

در گروه دارویی، نماد دارویی لقمان دیروز با جهش قیمتی مناسب بازگشایی شد. این نماد که بخش عمده روزهای فصل زمستان را در صف فروش به‌سر برده بود دیروز جهش ۵/۱۳درصدی قیمت را تجربه کرد.

در گروه سیمانی برخی از نمادهای این گروه از جمله سیمان کرمان دیروز صف خرید را تجربه کردند تا سهامداران این گروه نیز به خروج آن از رکود سنگین امیدوار شوند. انتظار می‌رود در صورت تداوم جو مثبت بازار این گروه نیز بتواند حداقل به تعادلی شکننده دست یابد. سیمان شرق نیز دیروز در بازگشایی تا مرز یک هزار و ۴۰۰ریال افت کرد.دیروز سیمان سپاهان، هلدینگ فارس و خوزستان و کردستان نیز شرایط مثبتی را تجربه کردند.

در گروه تجهیزات انتشار خبرهایی در مورد عرضه بلوک تراکتورسازی توسط بیمه ایران در نرخ پایه ۲هزارو ۲۰۰ریال به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد.بیمه ایران تراکتور‌‌سازی ایران صورت یکجا و نقد و با قیمت پایه ۲۲۰ تومان روز ۲۵فروردین عرضه خواهد کرد.در گروه بانکی رشد قیمت برخی از نمادها از جمله بانک سینا سبب شده است تا این نماد با صف فروش نیز مواجه شود. حضور فروشندگان پرقدرت از درون مجموعه بنیاد سبب شده است خریدار این نماد با فشار عرضه‌‌ها عقب نشینی کنند.

در گروه شیمیایی جو مثبت بازار دیروز سبب شد کربن ایران به‌رغم کاهش پیش بینی سود سال ۸۷ از ۳۲ ریال به ۱۵ ریال با افزایش قیمت مواجه شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و رو به رشد بود که در آن حجم معاملات به مرز ۸میلیارد تومان رسید. شاخص نیز ۴۳واحد رشد کرد که با توجه به تداوم شمول نمادهای عمده‌‌‌ای نظیر ملی مس و فن آوران در ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی. امکان تکرار آن برای روز جاری وجود دارد.