گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد افزایش حجم معاملات تا سطح ۵/۷میلیارد تومان بود که سبب شد دایره انتخاب معامله گران در خرید سهام گسترده‌‌تر شود.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در مسایل سیاسی، شرایط در مورد مسایل خارجی همچنان رو به بهبود نشان می‌‌‌‌دهد. در همین حال در داخل کشور نیز مسایل سیاسی در صحنه انتخابات ریاست جمهوری معطوف به کنفرانس مطبوعاتی مهندس میر حسین موسوی است که این کنفرانس می‌‌‌‌تواند به ارائه اطلاعات بیشتر در مورد مواضع اقتصادی این کاندیدا منجر شود. در صحنه اقتصاد کشور نیز مصاحبه رییس کل بانک مرکزی دارای اهمیت است امری که به ویژه در دو محور نرخ تورم و همچنین نرخ رشد اقتصادی می‌‌‌‌تواند برای بازار سهام تاثیر‌‌گذار باشد. دکتر بهمنی دیروز از کاهش رشد نقدینگی به ۱۵ درصد در سال ۸۷ و برنامه کاهش نرخ تورم به ۱۵ درصد تا پایان شهریور ۸۸ خبر داد و با تاکید بر تعیین نرخ سود بانکی بر اساس تورم، اعلام کرد دولت به بانک مرکزی قول داده است پیشنهاد این بانک را در بسته سیاستی بپذیرد. در صورت تحقق وعده رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ سود بانکی، گروه بانکی بورس شرایط بهتری را خواهند داشت امری که در مقابل، لبه تیز کاهش دستوری سود بانکی و افت درآمد گروه بانکی را به همراه دارد.

در معاملات دیروز معامله گران با توجه به تشکیل صف‌‌های خرید عمده در بازار به سوی حاشیه بازار گرایش یافتند که ماحصل این امر تشکیل صف خرید برای نماد مخابرات ایران و در کنار آن جمع آوری عرضه‌‌های بالای بازارگردان در نمادهای چادرملو و گل گهر بود.

به نظر می‌‌‌‌رسد با توجه به تداوم شرایط مثبت بازار، معامله‌گران بر میزان ریسک پذیری خود افزوده‌اند و به سوی نمادهای با پی بی‌‌ای بالاتر از گروه‌‌هایی نظیر بانکداری حرکت کرده‌اند. به نظر می‌‌‌‌رسد معامله‌گران که در هفته گذشته به سوی نمادهای با پی به‌‌ای عموما در محدوده ۳ (پس از کسر سود مجمع آتی) گرایش یافته بودند اینک به سوی پی به‌‌ای بالاتر از ۴نیز تمایل نشان می‌‌‌‌دهند. در همین حال بازار در انتظار حرکت معامله‌گران عمده است امری که می‌‌‌‌تواند شرایط حرکتی نمادهای مورد اقبال را روشن کند.

در صورت تداوم رشد نمادهای معدنی،معامله گران می‌‌‌‌توانند رشد قیمتی شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری وابسته از جمله سرمایه‌‌گذاری امید و سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات را تجربه کنند، هر چند در حال حاضر نماد سرمایه‌‌گذاری معادن وفلزات به دلیل احتمال تقویت ملی مس با صف خرید شکننده‌‌ای همراه است. از سویی روز گذشته تشکیل صف خرید در نماد مخابرات ایران در شرایطی صورت گرفت که کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌فعالیت خود را در این شرکت آغاز کرده است. طرح تحقیق و تفحص از شرکت مخابرات نیمه اول دی ماه سال گذشته به تصویب مجلس رسید.

در بازار دیروز در گروه بانکداری معامله گران شاهد عرضه‌‌های سنگین در نماد بانک سینا بودند. معامله گران در این نماد به سقف قیمت تاریخی نماد برخورد کرده اند که عبور از آن نیازمند غلبه بر عرضه‌‌های سنگینی است. در نماد سینا دیروز ۱۵میلیون سهم داد و ستد شد که با رقم ۲میلیارد تومان عملا ۲۶درصد معاملات بازار دیروز را به خود اختصاص داد. در گروه بانکی نمادهای عمده همچنان سنگین‌ترین صف‌‌های خرید را به خود اختصاص داده‌اند.

در گروه فلزی معامله‌گران دیروز در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی بودند امری که می‌‌‌‌توانند بر حرکت بازار امروز (دوشنبه) تاثیرگذار باشد. در صورت تداوم افزایش بهای فلزات رنگین معامله گران می‌‌‌‌توانند دامنه انتظارات خود را از نمادهای فلزی افزایش دهند.

در شرایط کنونی بازار در شرایطی به رشد پیوسته قیمتی رسیده است که معامله گران عموما در مورد آینده سود آوری شرکت‌‌های عمده تصویر روشنی را ندارند از این رو بازار با احتیاط عمده‌‌ای نیز از سوی معامله‌گران مواجه است. در این شرایط ارائه هر گونه نشانه‌‌ای از احتمال افزایش سود شرکت‌‌ها در سال جاری می‌‌‌‌تواند به بازار کمک جدی را برای تداوم رشد صورت دهد. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از شکسته شدن رکورد تولید شرکت خبرداد.این رکورد شکنی با تولید ۲۰۶ هزار و ۱۱۳ تن مس کاتد در سال ۸۷ رقم خورده است. در گروه سیمانی معامله گران دیروز همچنان تقویت بازار برخی از نمادهای شاخص را تجربه کردند. به نظر می‌‌‌‌رسد در صورت تداوم رشد بازار این گروه نیز بتواند در کنار گروه پتروشیمی‌‌‌‌تقویت نسبی را شاهد باشند، هر چند که برخی از نمادهای گروه پتروشیمی‌‌‌‌از جمله پتروشیمی‌‌‌‌فن آوران در حال بازگشت از کف قیمت تاریخی خود هستند.