سنا - دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران در صد و بیست و هفتمین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید.

در این جلسه موارد زیر در خصوص شرایط فعالیت شرکت‌های کارگزاری مطرح شد:

۱ - دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران به تصویب رسید.

۲ - شرایط فعالیت شرکت‌‌های کارگزاری عضو بورس اوراق بهادار تهران برای معاملات کالاها و اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس کالای ایران و شرکت فرابورس ایران، به شرح زیر است:

۲-۱ کارگزاران دارای رتبه (ب) و بالاتر براساس دستورالعمل بند (۱) این مصوبه می‌‌‌توانند با کسب مجوز از سازمان در هر دو گروه کالاهای فلزی و کالاهای پتروشیمی به‌طور همزمان به فعالیت کارگزاری بپردازند.

۲-۲ کارگزاران دارای رتبه (ج) و بالاتر براساس دستورالعمل بند (۱) این مصوبه می‌‌‌توانند با کسب مجوز از سازمان در یک گروه کالا از دو گروه کالاهای فلزی و کالاهای پتروشیمی به فعالیت کارگزاری بپردازند.

۲-۳ کارگزاران دارای رتبه (د) و بالاتر براساس دستورالعمل بند (۱) این مصوبه می‌‌‌توانند با کسب مجوز از سازمان در گروه کالاهای کشاورزی، اوراق بهادار پذیرفته شده در فرابورس ایران و معاملات قراردادهای آتی به فعالیت کارگزاری بپردازند.

۳ - موافقت اصولی برای اعطای مجوزهای موضوع بند ۲ فوق پس از کسب رتبه‌های لازم و با پیشنهاد معاونت نظارت بر نهادهای مالی و تائید ریاست سازمان اعطا خواهد شد. شرکت کارگزاری پس از کسب این موافقت اصولی حداکثر دو ماه فرصت خواهد داشت تا شرایط تعیین شده برای شروع فعالیت مربوطه را احراز کند. این مهلت با پیشنهاد معاونت نظارت بر نهادهای مالی و ذکر دلایل و موافقت ریاست سازمان حداکثر تا دو ماه دیگر قابل تمدید است. در صورت عدم احراز شرایط شروع فعالیت در مهلت‌های مقرر، موافقت اصولی صادره از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

۴ - شرکت‌‌های کارگزاری عضو بورس اوراق بهادار تهران که قبل از تاریخ این مصوبه مجوز معاملات کالاهای پذیرفته شده در بورس کالای ایران را کسب کرده‌اند نیز موظف‌اند، در ارزیابی‌های دوره‌ای حداقل امتیازهای مذکور در بند (۲) فوق را حسب مورد کسب کنند. در غیر این صورت مطابق بند (۵) با آنان رفتار خواهد شد.

۵ - هر شرکت کارگزاری که مجوز فعالیت خود را براساس بند (۲) فوق دریافت داشته، موظف است در طول فعالیت خود، رتبه مورد نظر را حفظ کند؛ در غیر این صورت موضوع جهت رسیدگی به مرجع رسیدگی ارجاع می‌‌‌شود. مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند مجوز فعالیت صادره را تعلیق کرده و برای شرکت کارگزاری مهلتی که از ۶ماه تجاوز نخواهد کرد، برای کسب رتبه مربوطه تعیین کند. در صورت عدم کسب رتبه مربوطه در مهلت یاد شده، مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند مجوز فعالیت صادره را لغو کند.