بازار مثبت و کم عمق

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در نخستین روز فعالیت جدی خود شاهد جوی مثبت بود که به بازگشت مجدد شاخص به بالای مرز ۸هزار واحد منجر شد هر چند که حجم ۲/۳میلیارد تومانی بازار همچنان بسیار کمتر از حد انتظار بود. در بازار دیروز معامله‌‌گران در نخستین روز کاری جدی سال ۸۸ شاهد غلبه صف‌‌های خرید بودند. این امر در شرایطی رخ داد که کارشناسان بازار پیش از این انتظار داشتند با بازگشت تمامی‌‌‌معامله‌‌گران به بازار شرایط به سوی عرضه صف‌‌های خرید گرایش پیدا کند، اما به نظر می‌رسد این امر حداقل در کوتاه مدت رخ نداده و تمایل به خرید سهام بیشتر از فروش باشد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنین در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در بازارهای جهانی نیز روند رشد قیمت مواد خام به کمک بورس تهران آمده و با توجه به رشد بهای فلز مس به حد ۴هزار و ۳۰۰دلار در هر تن و تقویت بهای نفت، روی و سرب شرایط بهتری را برای شرکت‌‌های وابسته به این گروه از فلزات رقم زد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در تحولات کلان شاهد مصاحبه مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت در مورد دریافت طلب یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی سهام عدالت از شرکت‌‌ها بودند که این طلب به گفته دکتر شیخ با دستور رییس‌‌جمهوری پرداخت خواهد شد این مساله می‌‌‌تواند فشار سنگینی را به شرکت‌‌های بورسی به ویژه شرکت‌‌هایی نظیر فولاد مبارکه و کشتیرانی وارد سازد به خصوص آنکه به گفته شیخ برای دریافت ۹۵‌‌میلیارد تومانی سود سالانه از شرکت کشتیرانی نیز مقرر شده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی استفاده شود.

دریافت رقم‌های سنگین از شرکت‌‌هایی که درآمد آنها به دلیل بحران جهانی کاهش یافته است به خصوص در مواردی که این شرکت‌‌ها برای پرداخت سود سهام به دریافت تسهیلات بانکی مجبور شوند، می‌‌‌تواند به رشد هزینه‌‌های مالی و کاهش سود شرکت‌‌ها منجر گردد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران شاهد تداوم صدرنشینی گروه بانکی و همچنین تقویت گروه فلزی بودند امری که البته توام با افول گروه برقی بود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه بانکی شاهد غلبه معامله‌‌گران بر عرضه‌‌های اولیه‌‌ای بودند که این عرضه‌‌ها از روز سه شنبه در بازار صورت گرفته بود. در بازار دیروز تداوم صف خرید عمده در نمادهای بانک پارسیان و بانک کارآفرین سبب شد تا دو نماد بانک اقتصاد نوین و بانک سینا مجدد به صف خرید فرو روند تا تنها بانک ملت در این گروه متعادل و رو به کاهش معامله شود.

در بازار دیروز در گروه لیزینگی نیز معاملات متعادلی در جریان بود.

در گروه فلزی ملی مس به مدد افزایش بهای فلز مس شاهد صف خرید بود که مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی بود. در گروه فولادی، فولاد خوزستان با صف خرید همراه شد. انتشار خبرهایی در مورد شکستن رکورد تولید سالانه پیشین شرکت فولاد خوزستان منجر به تقویت این نماد شد هر چند که این رکورد شکستن با ۷۵هزار تن افزایش تولید رقم خورده است.

در گروه فولادی رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در سخنانی گفت؛ تداوم واردات فولاد با تعرفه‌های فعلی، کارخانه‌های با ظرفیت تولید بالای یک‌‌میلیون تن در سال، تنها قادر به جبران هزینه‌های خود خواهند بود؛ ولی تمامی کارخانه‌های با ظرفیت کمتر از یک‌‌میلیون تن در سال، همگی تعطیل خواهند شد.

در گروه برقی افزایش بهای جهانی مس سبب شد تا نمادهای این گروه رو به کاهش بگذارند. انتظار می‌‌‌رود در روز دوشنبه با بازگشایی نمادهای جهانی شرایط در این گروه روشن شود.

در گروه برقی دو شرکت شستا و صبا تامین در مجموع ۰۸/۸۲ درصد از سهام شرکت کابل باختر را عرضه خواهند کرد تا این شرکت در صورت انجام معامله از پرتفوی تامین اجتماعی خارج شود.

تامین در صدد است بخش عمده‌‌ای از شرکت‌‌های کوچک خود را واگذار کند.در گروه سیمانی دیروز معامله‌‌گران تقویت برخی نماد‌‌ها از جمله سیمان کرمان و سپاهان را تجربه کردند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با حجم کم بود که در تداوم روزهای نخست سال جاری قرار داشت.