شروین شهریاری
درخواست از آقای انوشیروان حسینی: لطفا تحلیلی از وضعیت پتروشیمی‌‌‌خارک و پیش‌‌بینی سود سال آینده شرکت ارائه دهید.

پاسخ: مطالعه رفتارشناسی «شخارک» در زمینه پیش‌‌بینی بودجه نشان می‌‌‌‌دهد که مدیریت مالی شرکت همواره حداکثر احتیاط را در تدوین پیش‌‌بینی‌‌ها مد نظر داشته و معمولا سناریوهای محافظه کارانه را در تنظیم بودجه خود لحاظ می‌‌‌‌کند. این رویه، احتمال نوسانات کاهشی در بودجه اعلامی‌‌‌‌ را به حداقل می‌‌‌‌رساند و معمولا پیش‌‌بینی EPS را در مقاطع زمانی سه ماه، متناسب با عملکرد شرکت، در موقعیت تعدیل مثبت قرار می‌‌‌‌دهد. البته یکی از دلایل احتمالی رویکرد مزبور احتمالا به ماهیت فعالیت شرکت و وابستگی قابل توجه سودآوری به نوسانات بازار جهانی محصولات پتروشیمی‌‌‌‌باز می‌‌‌‌گردد.
یک بررسی اجمالی نشان می‌‌‌‌دهد که بودجه سال ۸۸ پتروشیمی‌‌‌خارک نیز از قاعده کلی مورد اشاره مستثنی نبوده و قیمت‌های فروش محصولات عمدتا با رعایت اصل احتیاط در نظر گرفته شده‌اند. در جدول زیر تناژ و قیمت فروش محصولات شرکت در سال ۸۸ را در دو حالت (پیش بینی شرکت و پیش‌بینی تحلیلی) ملاحظه می‌‌‌کنید:

در تحلیل ارقام این جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - نرخ تبدیل دلار در پیش بینی شرکت 970 تومان و در پیش‌بینی تحلیلی 1000 تومان در نظر گرفته شده است.
۲ - قیمت متانول در حال حاضر در چین (عمده ترین بازار هدف خارک) اندکی بالاتر از ۲۰۰ دلار معامله می‌‌‌شود. وجود دو عامل باعث می‌‌‌‌شود تا به‌رغم مسائل مربوط به بحران اقتصادی و رکود جهانی، احتمال کاهش قیمت متانول از سطوح کنونی را ناچیز بدانیم: نخست این که در قیمت‌‌هایی کمتر از ۲۰۰ دلار، بخش قابل توجهی از تولید کنندگان متانول (عمدتا با ماده اولیه غیر گازی) به علت عدم وجود صرفه اقتصادی از مدار تولید خارج می‌‌‌‌شوند و این مساله با توجه به بر هم زدن موازنه عرضه و تقاضا می‌‌‌‌تواند منجر به افزایش قیمت این محصول شود. نکته دوم به مطالعه سوابق تاریخی تغییرات قیمت متانول مربوط می‌‌‌‌شود به طوری که معمولا قیمت این محصول در اوایل فصل بهار در پایین ترین محدوده سالانه خود قرار می‌‌‌‌گیرد. با توجه به این توضیحات می‌‌‌‌توان گفت که پیش‌‌بینی قیمت میانگین فروش ۲۰۰ دلاری متانول در سال آینده می‌‌‌‌تواند در زمره سناریوهای محافظه کارانه طبقه بندی شود. شایان ذکر است هر ۱۰دلار تغییر قیمت فروش متانول به طور میانگین در سال آینده با فرض تحقق تناژ فروش حدود ۶۱ ریال بر درآمد هر سهم مؤثر خواهد بود.
3 - قیمت گوگرد از اواسط سال جاری کاهش چشمگیری یافته و از رکورد 900 دلار به 50 دلار رسیده است. با توجه به افق موجود بر بازار محصولات سولفوره و گوگرد، افزایش معنادار در قیمت‌های کنونی در سال جاری بعید به نظر می‌‌‌رسد و بر همین مبنا قیمت میانگین 50 دلاری در پیش بینی تحلیلی مدنظر قرار گرفته است.
۴ - قیمت میعانات گازی وابستگی زیادی به تغییرات قیمت انرژی و نفت در جهان دارد. نرخ این محصولات در حال حاضر در محدوده بالاتر از ۴۰۰ دلار (فوب خلیج فارس) قرار دارد که با توجه به ثبات نسبی قیمت نفت، همین رقم در پیش‌‌بینی تحلیلی لحاظ شده است. با در نظر گرفتن جمیع موارد فوق و همان طور که ارقام جدول نشان می‌‌‌دهند در صورت تحقق مفروضات پیش بینی تحلیلی، بودجه فروش شرکت در سال ۸۷ قابلیت افزایش حدود ۲۵‌‌میلیارد تومانی را داراست که با توجه به ثبات بهای تمام شده تولید و ناچیز بودن سهم مالیات، انتقال آن به سرفصل سود خالص حدود ۲۵ تومان به پیش بینی درآمد ۱۰۳ تومانی فعلی هر سهم «شخارک» خواهد افزود، البته باید توجه داشت که این محاسبه با فرض عدم تغییر سایر اقلام صورت سود و زیان نسبت به پیش‌‌بینی بودجه شرکت ارائه شده است.
Shahriary_sh@yahoo.com