واگذاری بلندمدت پایانه کانتینری شهید رجایی به تایدواترخاورمیانه

گروه بورس - با امضای تفاهم‌نامه ۵۰۰میلیون دلاری، پایانه کانتینری شهید رجایی برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری بلندمدت به شرکت تایدواتر خاورمیانه واگذار شد.

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه با سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این تفاهم‌نامه، بزرگ‌ترین قرارداد خدمات بندری است که تاکنون برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور به ثبت رسیده است.

دکتر سعید صادقی افزود: تایدواتر خاورمیانه به دلیل مجموعه عظیمی که در اختیار دارد به مدت ۱۷سال، بندر شهید رجایی را با قراردادهای یک ساله در اختیار داشت که از این بابت هزینه زیادی را صرف اجاره ماهانه بندر و تجهیزات می‌کرد؛ اما با انعقاد این قرارداد، تایدواتر می‌تواند سرمایه‌گذاری لازم را برای تجهیزات خدمات کانتینری فازهای یک و ۲ بندر شهید رجایی و خرید تجهیزات توسعه‌ای فاز ۲ انجام دهد.

وی یادآور شد: سوابق فعالیت و تجارب ارزشمند داخلی و بین‌المللی شرکت تایدواتر به عنوان معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت فعال در عرصه خدمات بندری و دریایی کشور و توان تعامل سازنده شرکت با سایر بخش‌های خصوصی فعال در این بخش، زمینه‌ساز انعقاد قرارداد بلندمدت با امکان حضور شریک خارجی معتبر بین سازمان بنادر و تایدواتر خاورمیانه شده است. امید است تداوم رشد و توسعه مهم‌ترین بندر تجاری کشور را در عرضه خدمات عملیات بندری و کانتینری به همراه داشته باشد.

دکتر صادقی با بیان اینکه راهبری پایانه‌های اصلی کانتینری مجتمع بندر شهید رجایی برعهده تایدواتر خاورمیانه است، افزود: ارتباط مناسب بین‌المللی این شرکت و نیز سیاست‌گذاری‌های سازمان بنادر و دریانوردی باعث شده است تا زمینه‌های جذب و ارائه خدمات به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خطوط کشتیرانی کانتینری دنیا در این بندر فراهم آمده و این موضوع با ثبت رکورد دو میلیون TEU در سال ۲۰۰۸ میلادی، جایگاه شهید رجایی را در رتبه شصتمین بندر کانتینری جهان ثبت کرده است.

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه با اشاره به افزایش ۱۵درصدی میزان تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی افزود: افزایش آمار تخلیه و بارگیری و رشد ۶/۹درصدی تعداد کشتی‌های پهلو گرفته در این بندر طی ۱۱ماه امسال نشان دهنده حجم زیاد فعالیت در این بندر است. وی ادامه داد: تایدواتر به دنبال خروج از ماموریت تک محوری در بنادر کشور است. همچنین ارتقای توان ترانزیتی کشور با توجه به مرزهای مشترک با ۱۵کشور مزیت مهمی است که می‌تواند تایدواتر را در این زمینه فعال کند.

براین اساس سالوویچ ولایروبی از مهمترین فعالیت‌های فراساحل تایدواتر است که برای اجرایی کردن آنها برنامه‌ریزی و بازاریابی بیشتری خواهد شد. وی به عملکرد تخصصی در شرکت‌های زیرمجموعه تایدواتر اشاره کرد و افزود: شرکت رهیاب به عنوان قوی‌ترین موسسه نرم‌افزاری ترمینال‌داری می‌تواند این نرم‌افزار را برای شرکت‌هایی که در بنادر فعالیت می‌کنند، ارائه دهد. همچنین شرکت دریابندر امور تخلیه و بارگیری غیرکانتینری را با محوریت بندر شهید رجایی و سایر بنادر برعهده دارد.

نگین سبز دیگر شرکتی است که به صورت انحصاری فعالیت لایروبی را در خلیج‌فارس در اختیار دارد. از سوی دیگر موسسه آموزش عالی این شرکت نیز در رشته‌های ساحل، فراساحل با بهره‌گیری از دانش روز و نیروهای مجرب اقدام به جذب ۲۵۰۰دانشجو در چهار رشته تخصصی در هرمزگان و انزلی کرده است.

دکتر صادقی حضور در بنادر چابهار و عسلویه را از جمله اهداف آینده تایدواتر دانست و افزود: در جهت منافع ملی و نگاه بلندمدت به منظور پایین آوردن هزینه تمام شده بار و سرعت عمل در

حمل و نقل کالا به مراکز کشور و توسعه ترانزیت به آسیای میانه، استقرار بنادر خشک را (ICB) درنظر دارد تا رسوب کانتینر در بندر شهید رجایی را پایین آورد. در این راستا درصدد مشارکت با شرکت انبارهای عمومی، گمرکات کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی و دیگر ذی‌نفعان می‌باشد.

مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه در خصوص قرارداد منعقد شده این شرکت با سازمان بنادر پیرامون خارج‌سازی هفت شناور مغروق خاطرنشان کرد: در این قرارداد نیز الزام حضور شریک خارجی وجود داشت و پس از بررسی‌های کارشناسی با یک شرکت نروژی تفاهم‌نامه اولیه امضا شده است. به طوری که شرکت ایرانی‌- نروژی سالوویچ تایدواتر به ثبت رسیده است تا قرارداد عملیاتی شود. همچنین اقدامات اولیه برای خارج‌سازی یکی از شناورهای مغروق (مویرا) در آبراه خور موسی اقدامات اولیه توسط یک شرکت داخلی در حال انجام است. وی افزود:‌در امر سالوویچ با توجه به حجم بالای عملیات که در انحصار چند کشور از جمله هلند و نروژ می‌باشد، ما نیز به دنبال بهره‌گیری از توان مهندسی و مدیریت و انتقال تکنولوژی هستیم تا برای اولین‌بار در کشور و منطقه این اقدام صورت گیرد.

بنابراین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش با توجه به تعداد بالای کشتی‌های مغروق در منطقه، یک منبع درآمد مطمئن برای فعالیت تایدواتر است. دکتر صادقی با اشاره به ورود شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان سهامدار عمده تایدواتر، افزود: با خریداری سهام شرکت تایدواتر توسط موسسه مردمی و معتبر مهر ایرانیان، اطمینان خاطر این شرکت در سرمایه‌گذاری‌های مطمئن به ویژه در فعالیت‌های دریایی (لایروبی، حمل‌و‌نقل، راهبری و نگهداری شناورهای ویژه خدمات دریایی و ...) و ترانزیتی و به ویژه بانکرین از اهداف اساسی این شرکت خواهد بود.دکتر صادقی با اشاره به اینکه عمده سهامداران تایدواتر با نگاه تخصصی به سهم خود نگاه می‌کنند، خاطرنشان کرد: شناخت ما از دریا و قابلیت‌های آن ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذاری بیشتری را در آن انجام دهیم تا بتوانیم با بهره‌برداری از پروژه‌های بلندمدت سود سهامداران را تضمین کنیم. به طوری که عملکرد تایدواتر در پوشش مناسب EPS خود همواره برای سهامداران نشان از سرمایه‌گذاری مطمئن آنها در این شرکت بوده است.

وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی هر سال افزایش تعرفه ۱۰درصدی را در بنادر اعمال می‌کند که با توجه به حضور بلندمدت تایدواتر در بندر شهید رجایی به دنبال کاهش یا ثابت نگه داشتن این تعرفه برای سال‌های آینده هستیم.