مهر- معاون‌سازمان خصوصی‌سازی از تعیین تکلیف نحوه پرداخت تعهدات نیروگاه‌ها در آخرین جلسه هیات واگذاری خبر داد و گفت: ۵۱‌درصد سهام شرکت پتروپارس به قیمت ۱۲۷میلیارد تومان و ۴۹درصد از سهام شرکت فرآب به ارزش ۹۶میلیارد تومان به زودی واگذار می‌شود. اسماعیل غلامی‌با اشاره به اینکه صورت جلسه کمیته تخصصی واگذاری سهام نیروگاه‌ها و انجام تعهدات آنها روز دوشنبه هفته جاری در جلسه هیات واگذاری به تصویب رسید و نهایی شد، افزود: در این جلسه روش‌های پرداخت تعهدات نیروگاه‌ها که مورد نظر کمیته تخصصی بود، مورد موافقت قرار گرفت.

معاون‌سازمان خصوصی‌سازی افزود: نظر کمیته تخصصی این بود که تعهدات خود شرکت نیروگاهی به توانیر و تعهدات توانیر به دستگاه‌های اجرایی همچون بانک‌های عامل یا خزانه دولت پرداخت شود.

به گفته وی بر همین اساس برای انتقال تعهدات سررسید گذشته نسبت به استمهال و تخصیص آنها باید اقدام شود، اما برای استمهال و تخصیص وجوه مربوط به خزانه از طریق اخذ مجوز از شورای اقتصاد می‌توان اقساط سررسید خزانه را استمهال کرد.

غلامی‌افزود: یعنی تقسیط و استمهال وجوهی که مربوط به خزانه است و در سنوات گذشته برای ایجاد نیروگاه‌ها اخذ شده، نیاز به مجوز شورای اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: برای استمهال و تعهدات سررسیده شده بدهی توانیر به بانک‌ها موضوع ماده ۶۲ یا اوراق مشارکت باید بدهی بانک‌ها با اخذ مصوبه شورای پول و اعتبار و مجوز ریاست مجمع عمومی‌بانک‌ها اقدام شود.

عضو هیات عامل‌سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه واگذاری نیروگاه‌ها با تبدیل این تعهدات که به دو مجوز نیاز دارد تا استمهالات صورت گیرد، گفت: با اخذ این دو مجوز دو نیروگاه خلیج فارس و سهند واگذار خواهند شد.

وی همچنین از تصویب واگذاری ۵۱‌درصد سهم شرکت پتروپارس در جلسه روز گذشته هیات واگذاری به روش مزایده خبرداد و گفت: آگهی این واگذاری به زودی منتشر خواهد شد.

از سوی دیگر غلامی به دیگر تصمیم هیات‌ واگذاری اشاره کرد و گفت: واگذاری دو شرکت دیگر دولتی در حالی به بررسی مجدد نیاز داشت که مصوب شد شرکت ساختمان‌های آموزشی بابت رد دیون واگذار شود.