فارس- مدیر عامل سابق شرکت بورس از کاهش ۳۰‌هزار‌میلیارد دلاری (۵۰‌درصدی) ارزش روز سهام ۴۶‌‌هزار و ۷۰۵ شرکت در بورس‌های دنیا طی یک سال اخیر خبر داد. علی رحمانی در رابطه با تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بور‌س‌های دنیا و ایران اظهار داشت: کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های دنیا در حالی سال ۲۰۰۷ میلادی ۴۵هزار و ۲۷۵ شرکت بود که این متغیر در سال ۲۰۰۸ به ۴۶هزار و ۷۰۵ شرکت رسید.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۱‌هزار و ۷۹۰ شرکت مربوط به ۱۱ بورس منطقه آمریکا، ۲۰‌هزار و ۸۱۹ شرکت در ۱۸ بورس منطقه آسیا و اقیانوسیه و ۱۴‌هزار و ۹۶ شرکت نیز در ۲۴ بورس منطقه اروپا ،آفریقا و خاورمیانه پذیرفته شد. در بورس ایران نیز تعداد شرکت‌های بورسی در ۳۱ دسامبر سال میلادی گذشته ۳۵۶ شرکت بود.

وی با بیان اینکه ارزش روز ۴۵‌هزار و ۲۷۵ شرکت بورسی دنیا در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷ افزون بر ۶۲‌هزار و ۱۶۷‌میلیارد دلار بود، خاطرنشان کرد: با توجه به سقوط قیمت‌ها و ریزش شاخص‌ها در سال ۲۰۰۸ میلادی، ارزش روز ۴۶‌هزار و ۷۰۵ شرکت بورس دنیا به ۳۳‌هزار و ۳۱۱‌میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گفته وی، ارزش روز بورس‌های منطقه آمریکا بالغ بر ۸/۱۳‌هزار میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه ۹/۹‌هزار‌میلیارد دلار و ارزش روز مناطق اروپا، آفریقا و خاورمیانه ۴/۹‌هزار‌میلیارد دلار است.

رحمانی در رابطه با ارزش روز بورس ایران نیز گفت: بورس ایران در حالی تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۷ پذیرای ۳۵۲ شرکت با ارزش روز ۴۴‌میلیارد دلاری بود که با توجه به واگذاری چند شرکت مشمول اصل ۴۴ و رشد قیمت سهام برخی از صنایع، با ۳۵۶ شرکت صاحب ارزش روز ۴۹‌میلیارد دلاری تا پایان دسامبر ۲۰۰۸ میلادی شد.

رحمانی در برابر این سوال که آیا آماری از سرمایه‌های جمع شده از طریق انتشار سهام در بورس‌ها نیز وجود دارد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: بله، در سال ۲۰۰۸ میلادی در کل بورس‌های دنیا ۷۸۸‌میلیارد دلار از طریق انتشار سهام جمع آوری شد.

وی ادامه داد: از این حجم ۱۸۹ دلار مربوط به منطقه آ‌مریکا، ۲۱۷‌میلیارد دلار متعلق به آسیا و اقیانوسیه و ۳۸۲‌میلیارد دلار نیز به سه منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه اختصاص داشت.

رحمانی به آمار این متغیر در ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۷ میلادی در حالی ۵‌میلیارد دلار از بورس ایران جمع‌آوری شد که سال ۲۰۰۸ میلادی این متغیر به ۷/۲‌میلیارد دلار رسید.

وی در خاتمه گفت: آمار معاملات ۵۳ بورس عضو فدراسیون‌های جهانی بورس‌ها در سال ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد بالغ بر ۱۱۳‌هزار‌میلیارد دلار با سرعت گردش ۴/۲ مرتبه‌ای و ۲۳۸ درصدی داد و ستد شده که در همین مدت حجم معاملات بورس ایران ۲/۱۵‌میلیارد دلار (یک ده‌هزارم جهان) و با سرعت گردش ۵/۲۶ درصد سهام همراه بود.