گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار از بازدهی مثبت هفت صندوق سرمایه‌گذاری در سهام طی بازه یک ماه تا 7 اسفند ماه خبر داد.

ایمان مقدسیان در مورد پربازده‌ترین صندوق‌ها در ۳۰ روز گذشته گفت: در سی روز گذشته منتهی به هفتم اسفند ماه ۸۷ پربازده‌ترین صندوق‌ها شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین (در اوراق بهادار با درآمد ثابت)، آگاه و سهم‌آشنا بودند، به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین ۵۸/۱درصد، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه ۵۱/۱درصد و صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا ۲۳/۱درصد بازدهی طی این ماه کسب کردند. وی ادامه داد: در این ماه بازدهی بازار منفی ۰۳/۳‌درصد و متوسط بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی ۱۱صدم ‌درصد بود. این در حالی است که هفت صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت کسب کنند و در مجموع عملکرد ۱۴صندوق سرمایه‌گذاری از ۱۶ صندوق بهتر از بازار بود. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری گلچین در ماه گذشته کمترین بازدهی را به دست آورد. به شکلی که بازدهی این صندوق طی ماه گذشته منفی ۲۳/۳درصد بود.
وی درخصوص بازدهی صندوق‌ها از شروع فعالیت گفت: طی مدت یادشده از لحاظ بازدهی صندوق‌های کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا، پیشتاز و خبرگان پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت 291 روز از فعالیت خود 82‌درصد بازدهی به دست آورده است. بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 28/0‌صدم درصد است. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت 309 روز از فعالیت خود 38‌درصد بازدهی داشته که بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 12/0صدم ‌درصد است. وی یادآور شد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و خبرگان هم که به ترتیب 288 و 305 روز از فعالیت خود را پشت سر گذاشته‌اند، بازدهی متوسط روزانه 9صدم ‌درصدی را در هر روز از فعالیت خود رقم زده‌اند. کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری اضافه کرد: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری612‌میلیارد ریال است که از این مقدار 221میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی درباره تعداد سهامداران حقیقی‌ و حقوقی‌ صندوق‌ها هم گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین برابر با یک‌هزار و ۵۷ نفر است که ۸۸۴ نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضوردارند و این افراد ۴۳‌درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در اختیار دارند. وی خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام واحد جدیدی صادر نکردند و صندوق سرمایه‌گذاری شاداب با ۵۰ واحد بیشترین تعداد واحد ابطال شده را داشت.