گروه بورس-همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته نیز رو به کاهش نهاد و با روندی نزولی ۵/۱۶واحد افت کرد. در بازار دیروز معامله‌‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان موثر بر بازار معامله‌‌‌گران با ادامه مباحث در مجلس شورای اسلامی‌‌‌پیرامون بودجه سال ۸۸مواجه بودند.

روشن نشدن تکلیف حامل‌‌‌های انرژی و امکان بروز تحولات غیرمنتظره در این بخش سبب شده است جوی از انتظار بر معامله‌‌‌گران و سرمایه‌‌گذاران برای روشن شدن ابعاد این تحولات حاکم شود. انتظار نمی‌‌‌رود بدون روشن شدن بحث لایحه بودجه سال آینده کشور و همچنین بحث لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، بازار سرمایه با حرکتی قابل قبول مواجه شود.

با توجه به تاخیرات مورد انتظار برای تصویب لایحه بودجه که احتمالا تا پایان سال نیز ادامه می‌‌‌یابد و همچنین بحث انتخابات ریاست جمهوری که در تیرماه رخ خواهد داد انتظار بروز تحولی جدی در بازار کمتر مورد انتظار است و حرکت‌‌‌های بازار عموما به صورت موج‌های‌‌گذرا قابل رصد است.در بازار دیروز معامله‌‌‌گران در گروه برقی نیز تداوم رونق را شاهد بودند که در این میان معاملات ایران ترانسفو و همچنین‌صف‌‌ خرید بیش از یک‌‌‌میلیون سهمی‌‌‌نیروترانس بیش از نمادهای دیگر جلب توجه می‌‌‌کرد.در گروه بانکداری بانک‌‌‌ ملت دیروز سرانجام در برابر عرضه‌‌‌های سنگین از مرز قیمت روز نخست عرضه عقب نشینی کرد و برای ساعتی در زیر نرخ یک هزار و ۵۰ ریال معامله گردید.با توجه به تشکیل‌صف‌‌های فروش در نمادهای بانکی از جمله بانک‌‌‌ پارسیان و اقتصاد نوین شرایط برای حفظ ارزش سهام بانک‌‌‌ ملت بسیار دشوار است به ویژه آنکه اکثر کارشناسان بازار همچنان در مورد قیمت عرضه اولیه این سهام دارای تردید هستند. در حال حاضر کارشناسان در انتظار روشن شدن صورت‌های ۱۲ماهه بانک‌‌‌های خصوصی و همچنین اصلاح قیمتی بیشتر این نمادها هستند.در نماد بانک‌‌‌ ملت همچنین حضور صندوق بازنشستگی کارکنان نفت به عنوان سهامدار بیش از یک درصدی این نماد جالب توجه است. صندوق نفت تا کنون ۱۵۸میلیون سهام بانک‌‌‌ ملت را به پرتفوی خود افزوده است.در بازار دیروز در گروه ساختمانی نماد شاهد با داد و ستد یک بلوک ۱۸‌‌‌میلیون سهمی‌‌ ‌مواجه بود که به نظر می‌‌‌رسد در راستای تغییرات صورت گرفته در پرتفوی زیر مجموعه شاهد به ویژه متعاقب معاملات اخیر بانک‌‌‌ ملت صورت گرفته باشد.در گروه فلزی معامله‌‌‌گران دیروز به ارزیابی سخنان اخیر مسوولان خصوصی سازی در مورد عدم تغییر در شرایط پرداخت اقساط بلوک ۲۰درصدی مس پرداختند. این موضع گیری به فشار شدید به خریداران عضو کنسرسیوم مس منجر خواهد شد.در همین حال اکثر نمادهای گروه فلزی دیروز با‌صف‌‌های فروش قابل ملاحظه مواجه بودند که در این میان نمادهای فولادی به ویژه به دلیل سنگینی‌صف‌‌ خرید با احتمال قرار گیری در ضوابط رفع گره‌‌‌های معاملاتی مواجه اند.در گروه معدنی مذاکرات معدن کاران سنگ آهن با فولاد سازان مورد توجه کارشناسان است که در این میان مذاکرات سه غول سنگ آهنی استرالیا و برزیل به فولاد سازان ژاپن و چین از اهمیت برخوردار است.