گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد عرضه باقی سهام بانک ملت در قیمت پایه روز چهارشنبه بود تا با این عرضه ‌‌کار عرضه ۵درصد اولیه بانک ملت به پایان رسد.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات کلان موثر بر بازار مساله لایحه بودجه و تبعات آن بر بازار همچنان مهمترین موضوع بود. در کنار بحث‌‌‌های تخصصی مطرح شده در مورد نتایج اجرای لایحه بودجه به ویژه مساله هدفمند کردن یارانه‌‌‌ها موضوع مهمی‌‌‌است که باید به آن توجه کرد.

در کنار مسایل کلان، بازار دیروز در آغاز فعالیت خود توقف شمار قابل ملاحظه‌‌‌ای از نمادها را شاهد بود امری که با هدف اعلام سود سال آینده شرکت‌‌‌ها صورت‌‌‌ گرفته است.

در همین حال در کنار توقف پر تعداد، بازار دیروز بازگشایی پرتعداد نمادها را نیز شاهد بود که در آن ۱۵نماد بازگشایی شدند.

در بازار دیروز مهمترین نماد بازگشایی شده نماد فولاد خراسان بود که در گزارش آخر خود سود سال ۸۸شرکت‌‌‌ را معادل ۱۷۲ریال (۳۶درصد سود ۴۷۳ریالی ۸۷)اعلام کرده است.

تاثیر افت شدید بهای فولاد در بازارهای جهانی توام با رکود در بخش ساختمان سبب شده است تا شرکت‌‌‌های فلزی با کاهش سود شدید مواجه شوند که در کنار فولاد خراسان,گزارش آلومنیوم ایران با پیش‌‌بینی ۵هزار و ۱۲۰ریال زیان برای سال ۸۸و ملی مس با پیش‌‌بینی سود ۵۱۷ریال با لحاظ فروش مس به قیمت ۴هزار دلار نشان دهنده تاثیر این بحران است. با توجه به چنین گزارش‌های نا‌‌‌امید کننده‌‌‌ اکثر نمادهای فلزی قابل معامله روز گذشته شرایط ضعیفی را شاهد بودند. در همین شرایط افت دوباره بهای فلزات در بازارهای جهانی سبب شده است تا نمادهای برقی شرایط بهتری را تجربه کنند.

در بازار دیروز در گروه بانکداری معامله گران در ابتدای وقت معاملاتی با معاملات پرحجمی‌‌‌در نماد بانک ملت مواجه شدند. به دنبال معامله حدود ۵/۵۰درصد سهام این بانک در روز چهارشنبه گذشته بازار دیروز با خبرهایی در مورد رایزنی گسترده مسوولان عرضه کننده سهام با معامله گران عمده حقوقی مواجه بود که این امر به معامله بدون دردسر باقی سهام منجر شد تا در مجموع نماد ملت باعث رقم خوردن ۲/۳۵میلیارد تومان داد و ستد سهام در بازار شود.

نماد ملت روز گذشته ۶/۹۲درصد ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد. از سویی باقی سهم معاملات بازار دیروز تنها ۸/۲میلیارد تومان بود.در کنار بانک ملت نماد بانک پارسیان نیز دیروز معاملات پرحجمی‌‌‌را در سایه انتشار شایعاتی در مورد اعلام سود سال آینده شرکت‌‌‌ شاهد بود.

دیروز ۷/۴میلیون سهم بانک پارسیان دیروز معامله شد انتظار می‌‌‌رود امروز (یکشنبه)نمادهای بانک اقتصاد نوین و کارآفرین نیز بازگشایی شوند.

در بازار دیروز معامله گران در نماد مخابرات ایران با سخنان دکتر صالح آبادی رییس بورس اوراق بهادار مواجه بودند که از بررسی درخواست سهامداران این شرکت‌‌‌ برای عدم بازگشایی نماد مخابرات ایران تا رفع ابهامات باقی مانده خبر داده بود.

علی رغم برگزاری دو نشست رفع ابهام و انتشار صورت‌‌‌های مالی نه ماهه شرکت‌‌‌ مخابرات ایران، معامله گران با تداوم ابهامات به ویژه تورم بی‌سابقه بهای تمام شده شرکت‌‌‌ متعاقب تحمیل برخی از هزینه‌‌‌ها به شرکت‌‌‌ مواجه‌اند که این امر سبب شده است حتی در شرکت‌‌‌ ارتباطات سیار مهمترین شرکت‌‌‌ زیر مجموعه مخابرات ایران به لحاظ سود آوری روند افزایش سود شرکت‌‌‌ در نه ماه نسبت به شش ماه عملا متوقف شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و تحت تاثیر نماد بانک ملت بود که در آن ۳۸میلیارد تومان سهام داد و ستد شد. شاخص کل نیز ۹۴/۲۰واحد افت کرد.