گروه بورس - با ورود صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به 220میلیارد ریال رسید.

«ایمان مقدسیان» کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با احتساب پذیره‌نویسی ۱۳میلیارد تومانی صندوق سرمایه‌گذاری یکم به رقم جدید ۲۲۰میلیارد ریال رسیده است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز داد و ستدی روی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق انجام نشده، هنوز قابلیت درج در جدول صندوق‌ها را ندارد ولی این صندوق هم مجوز خود را از سازمان دریافت کرده و هم پذیره‌نویسی خود را به پایان رسانیده است.
وی در خصوص بازدهی ۳۰روز گذشته صندوق‌ها گفت: در ۳۰روز گذشته منتهی به ۲۳بهمن ماه امسال پر بازده‌ترین صندوق‌ها در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری آگاه، سهم آشنا و پاسارگاد بودند. صندوق سرمایه‌گذاری آگاه ۱۹/۲، صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان ۰۴/۲ و صندوق سرمایه‌گذاری پاسارگاد ۵۴/۱درصد بازدهی طی این ماه کسب کردند. وی ادامه داد: در این ماه بازدهی بازار منفی ۱۶/۱ درصد بود، این در حالی است که ۹ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت کسب کنند و در مجموع عملکرد ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری از ۱۴ صندوق بهتر از بازار بود. وی در مورد کمترین بازده صندوق‌ها هم گفت: صندوق سرمایه‌گذاری گلچین در ماه و هفته گذشته کمترین بازدهی را به‌دست آورد. بازدهی این صندوق طی ماه گذشته منفی ۹۵/۹ و در هفته گذشته منفی ۴۶/۱درصد بود که به این ترتیب خالص ارزش هرواحد سرمایه‌گذاری این صندوق از ۷۹۶هزارو ۶۲ ریال در ۲۳دیماه امسال به ۷۱۶هزارو ۸۱۸ ریال در ۲۳بهمن‌ماه امسال کاهش یافت.
مقدسیان درباره بازدهی صندوق‌ها از ابتدای تاسیس گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا 23بهمن‌ماه سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پر بازده ترین صندوق‌‌ها هستند. صندوق سرمایه‌‌گذاری بانک ملی با گذشت 277 روز از فعالیت خود 82 درصد بازدهی به‌دست آورده است، وی در عین حال گفت: البته مقدار زیادی از بازدهی این صندوق در ابتدای دوره فعالیتش به‌دست آمده، به طوریکه در ماه خرداد 14 ودر ماه تیر 44 درصد بازدهی به‌دست آورده است. در همین حال بازدهی ماهانه این صندوق تنها در سه ماه از دوره فعالیتش منفی بوده است و همین مسأله باعث شده بتواند تا حدود زیادی بازدهی مثبت خود را حفظ کند. وی یادآور شد: بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 32صدم درصد است. صندوق سرمایه‌‌گذاری سهم آشنا با گذشت 295 روز از فعالیت خود 38 درصد بازدهی داشته است بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 13صدم درصد است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت 274 روز از فعالیت خود 27 درصد بازدهی داشته‌ و بازدهی متوسط روزانه این صندوق 10صدم درصد است.
کارشناس اداره امور نمادهای مالی سازمان بورس درباره NAVصندوق‌ها هم گفت: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری۵۲۴‌‌میلیارد ریال است که از این مقدار ۲۲۰میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی تعداد حقیقی‌های صندوق‌ها را 861نفر عنوان کرد و گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین برابر با یک هزارو 38نفر است که 861 نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضوردارند و این افراد 42 درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در اختیار دارند. وی اضافه کرد: بیشترین تعداد واحد صادر شده در هفته منتهی به 23بهمن‌ماه امسال متعلق به صندوق کارگزاری بانک اقتصاد نوین بود که در این تاریخ 100 واحد سرمایه‌گذاری صادر کرد.