بازار ملت

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد جو راکدی بود که معامله‌‌گران در انتظار عرضه سهام بانک ملت از فعالیت خود کاسته و عرضه‌های سنگینی را در صف‌‌های خرید تجربه کردند.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که بازار سهام در سایه عرضه اولیه بانک ملت قرار گرفته بود. تلاش برای فراهم کردن نقدینگی از سوی برخی از مشتریان حقیقی و حقوقی سبب شد تا بازار کم عمق سهام تهران رو به افت گذاشته و عملا اکثر سهام بازار منفی شوند. در این شرایط معامله‌‌گران علاوه بر عرضه‌های عادی، عرضه‌های سنگینی را در صف‌‌های خرید نظیر کنتورسازی و سایپا آذین که صف‌‌هایی داشتند نیز تجربه کردند.

با این شرایط بازار با افت ۷/۲۲واحد شاخص همراه شد هر چند که میزان کل معاملات به ۸۸/۴بالغ شد. در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه بانکی شاهد چرخش روند معاملات نماد بانک پارسیان بودند. با توجه به اینکه بازار هنوز در مورد قیمت سهام بانک ملت نتوانسته است به جمع بندی برسد، بازار در مورد نمادهای بانکی (که البته تنها نمادهای قابل معامله آن بانک پارسیان و مالی و اعتباری سینا است) با تردید مواجه شده است. در این میان عرضه سهام بانک ملت در زیر قیمت اسمی ‌‌‌‌‌مهمترین موضوعی است که در حال حاضر ذهن معامله‌‌گران را به خود مشغول کرده است. این امر به ویژه در شرایطی مطرح است که اکثر ارزیابی‌ها از قیمت سهام بانک ملت در محدوده قیمت اسمی ‌‌‌‌‌‌قرار گرفته است. در همین حال اعلام برنامه واگذاری جدید سهام شرکت‌‌های دولتی از سوی سازمان خصوصی سازی نیز در خود نکته جالبی را در برداشته و آن اعلام واگذاری سهام مجتمع گوشت فارس به قیمت هر سهم یک ریال است. قرار است خریدار پس از پرداخت۲۹هزار تومان، ۱۰۰درصد سهام این مجتمع مطالبات شرکت مادرتخصصی از گوشت فارس با ۳۰ درصد نقد و بقیه ظرف یکسال (۱۲ قسط) از خریدار دریافت می‌شود. در این شرایط نحوه رقم خوردن معاملات بانک ملت سبب خواهد شد تا روند حرکت بازار در هفته آینده مشخص شود.

در بازار دیروز معامله‌‌گران شاهد انتشار گزارش پیش‌‌بینی سود شرکت چادرملو برای سال آینده بودند که این گزارش فراتر از انتظار اولیه معامله‌‌گران بود و سبب شد تا عرضه‌های بالاتر از نرخ خرید بازارگردان نیز جمع آوری شود. در همین حال اعلام افتتاح خط چهارم چادرملو امروز (چهارشنبه)در مراسمی ‌‌‌‌‌‌با حضور رییس‌‌جمهور نیز خبر مناسبی برای این شرکت خواهد بود. از سویی رییس‌‌جمهوری سه شنبه شب بر اساس اعلام اولیه در صدا و سیما حاضر خواهد شد تا تصویری از برنامه‌های آتی خود در مورد لایحه بودجه و طرح هدفمند کردن یارانه‌های انرژی عرضه کند. این سخنان در شرایطی طرح خواهد شد که عباسعلی نورا، نماینده مجلس روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از عدم علاقه دولت برای پیگیری موضوع هدفمند کردن یارانه‌‌ها خبر داده است. با توجه به اینکه بازار نسبت به مساله هدفمند کردن یارانه‌‌ها حساس است هر گونه خبر در مورد تغییر شرایط هدفمند کردن یارانه‌‌ها می‌‌‌‌‌‌تواند تاثیراتی را بر بازار داشته باشد. در بازار دیروز در گروه فلزی گزارش منتشره فولاد خراسان موجب شد تا بازار با تشدید نگرانی در مورد وضعیت شرکت‌‌های فولادی مواجه باشد. کاهش سود شرکت به ۴۷۳ریال و همچنین پیش‌‌بینی تحقق تنها ۱۳ریال سود برای سه ماهه آخر سال نشان‌دهنده شرایط مشکل گروه فولادی تحت تاثیر بحران جهانی است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص افت کرد و ارزش معاملات نیز در حد ۸/۴میلیارد تومان باقی بود.