سنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت‌‌: بازار سرمایه به هیچ‌ وجه وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد.

دکتر «سید شمس‌الدین حسینی» در نشست مطبوعاتی نخستین نمایشگاه دستاوردهای سی ساله دستگاه‌های اجرایی کشور به ارزیابی فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) در خصوص وضعیت بورس‌ها در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: بورس اوراق بهادار تهران در هر دو ارزیابی، رتبه نخست این فدراسیون را از آن خود کرده است. وی در مورد دلایل کسب رتبه نخست بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت‌‌: کاهش شاخص بورس اوراق بهادار تهران در طول یک سال ۱۰ درصد بوده، اما این عدد برای امارات ۸۵درصد بوده است. از این‌رو شاخص بورس کشورمان در مقایسه با سایر کشورها به هیچ وجه وضعیت نگران‌کننده‌ای ندارد.

دکتر حسینی ادامه داد‌‌:‌ این درحالی است که حجم بازار سرمایه ایران در طول یک سال اخیر رشد داشته و به طور حتم با توسعه عملیات واگذاری‌ها این رشد افزایش خواهد یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی ایران تولید کننده محصولات فلزی، معدنی، سیمانی و ... هستند، گفت‌‌: در نیمه نخست سال ۸۷ افزایش قیمت انرژی در جهان، هزینه‌های تولید این محصولات را بالا برد. وی اضافه کرد‌‌: شرکت‌ها با انعطافی که داشتند با افزایش قیمت انرژی مقابله کرده‌اند که در نهایت حاشیه سودشان، مقدار کمی کاهش یافت.

دکتر حسینی تصریح کرد‌‌: اما ثابت بودن قیمت انرژی در ایران و تعیین قیمت محصولات این شرکت ها در بازارهای جهانی باعث شد تا حاشیه سود شرکت‌های ایرانی به شدت افزایش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود‌‌: افزایش سود سهام این شرکت‌ها در شش ماهه نخست امسال به گونه‌ای بود که سهام برخی از آنها تا ۳۰ درصد رشد داشت.

وی خاطر نشان کرد‌‌: اما با کاهش قیمت انرژی و محصولات در بازارهای جهانی، حاشیه سود شرکت‌های ایرانی نیز کاهش یافت که این موضوع طبیعی است.

دکتر حسینی با بیان اینکه در جلسات دولت راهکارهای توسعه بازار سرمایه بررسی می‌شود، اظهار داشت‌‌: در روزهای اخیر شاخص بورس روند صعودی داشته است که امیدواریم با تمهیداتی که دولت در بازار اتخاذ خواهد کرد، در آینده نزدیک شاهد رشد حجم و ارزش بازار باشیم.