بازار در انتظار «ملت»

گروه بورس -همایون دارابی: شرکت‌‌کنندگان در جلسه معارفه بانک ملت در عصر روز چهارشنبه گذشته، با اعلام عرضه این سهم در چهارشنبه این هفته مواجه شدند.

عصر روز چهارشنبه و در شرایطی که معامله‌‌گران روزی ضعیف را در بازار سهام پشت سر گذاشته بودند، جلسه معارفه بانک ملت برگذار شد.جلسه‌‌ای که حاضران در آن ترکیبی نامتقارن از وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌‌سازی بودند. این در حالی بود که نماینده‌‌ای شناخته شده از سوی بورس حاضر نبود و تنها دکتر رحمانی مدیرعامل سابق شرکت بورس در جلسه حضور داشت. اعلام عرضه سهام در روز چهارشنبه هفته جاری و سخنان مدیرعامل بانک ملت از جمله مهمترین مسایل مطرح شده در این جلسه بود. از سویی حدود ۷۵درصد سهام بانک ملت به سهام عدالت، صندوق‌‌های بازنشستگی و دیگر دارندگان مطالبات از دولت واگذار شده است که با عرضه اولیه ۵درصدی سهام و تعیین نرخ اولیه،کار واگذاری این بلوک‌‌ها انجام شده و بلافاصله بانک ملت در جرگه بانک‌‌های خصوصی درخواهد آمد.

در همین حال اعلام عرضه بانک ملت، بازار را با ابهام جدی در مورد مسایلی از جمله بازگشایی نماد مخابرات ایران مواجه کرده است. مساله بازگشایی مخابرات با نیاز مالی قابل ملاحظه و همچنین عرضه حداقل بالای ۶۰‌‌میلیارد تومانی بانک ملت موجب خواهد شد، فشار قابل ملاحظه‌‌ای را بر بازار وارد سازد. بازار سهام روز چهارشنبه تنها معامله ۴/۲میلیارد تومان سهم را شاهد بود، امری که با توجه به تعطیلی میان هفته جاری نیز تغییر قابل ملاحظه‌‌ای را در خود شاهد نخواهد بود.

از این رو بازار سهام شرایط پیچیده‌‌ای را تجربه خواهد کرد که به بروز مشکل سنگین برای بازار منجر خواهد شد، مگر آنکه نماد مخابرات همزمان با این عرضه بازگشایی نشود و از سویی عرضه باقی مانده سهام بانک ملت نیز با تاخیر جدی صورت گیرد تا بازار بتواند خلا نقدینگی را پشت سر بگذارد. در همین حال نگاه‌‌ها به سوی بانک ملت و صندوق‌‌های بازنشستگی است تا از طریق زیر مجموعه‌‌‌های خود با تزریق نقدینگی به بازار بر مشکلات بازار غلبه‌‌کنند.

در کنار مسایل مربوط به بانک ملت و مخابرات ایران بازار داد و ستد سهام در هفته جاری با مسایل مهمی‌‌‌دیگری نیز برخورد خواهد داشت. در مسایل سیاسی تداوم بحث‌ها در مورد ارتباط تهران -واشنگتن از اهمیت برخوردار است.در این بخش گزارش آتی دکتر البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی نیز دارای اهمیت است، بازار در این بخش در انتظار موضع گیری‌‌‌های تهران و واشنگتن و صدور یا عدم صدور یک قطعنامه جدید است.

در کنار مباحث سیاسی که البته از جبهه‌گیری سیاسی در مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آتی بی تاثیر نیز نیست، در مسایل اقتصادی بازار سهام اندک اندک در انتظار شروع مذاکرات مجلس در مورد لایحه بودجه سال آینده به ویژه دو مورد مهم هدفمند کردن یارانه‌‌ها و کسری بودجه سال آینده دولت است. تاثیر این دو مورد بر اقتصاد کشور در سال آینده می‌‌‌تواند بسیار عمیق و موثر باشد. با توجه به این تاثیرات، بازار سهام حساسیت توام با احتیاطی را در ایام بررسی لایحه بودجه به نمایش خواهد گذاشت که شرایط بازار را با ضعف مواجه می‌‌‌کند.

در بازارهای جهانی به نظر می‌‌رسد تنها شاخص بالتیک مسیر ثابتی رابه نمایش می‌‌‌گذارد. شاخص بالتیک با ۳۳۷درصد رشد، کمترین نقطه خود را تجربه کرده است. شاخص بالیتک به بیش از ۲هزار واحد رسیده است. رشد شاخص بالتیک که به دلیل حرکت بازار جهانی فولاد و سنگ آهن رخ داده است. سبب انتشارخبرهای مناسبی نیز در حوزه سنگ آهن جهانی شده است. در بازار جهانی فلزات، شرایط همچنان یکنواخت و با دامنه نوسان قیمتی مشخص انواع فلزات است.

به نظر می‌‌‌رسد بازار نیز به دامنه نوسانی نظیر دامنه نوسان مس در نرخ ۳هزار و ۶۰۰دلار در هر تن تا سه هزار دلار در هرتن وفق گرفته است.در بازار جهانی فولاد نیز بهای بیلت فولادی با رشد اندک به ۳۲۰تا ۳۲۵دلار در هر تن رسیده است. در بازار محصولات پتروشیمی‌‌‌شرایط پایداری وجود دارد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه با توجه به تعطیلی میان هفته شرایط ضعیفی را شاهد بود که در آن حجم معاملات در حد ۶/۲میلیارد تومان (با افت ۲/۴۰درصدی نسبت به آخرین روز معاملات) و شاخص ۳/۶واحد رشد کرد. اما در مجموع کل هفته نیز شاخص ۴/۳۶واحد افت کرد.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران در گروه بانکداری شاهد تقویت معاملات این نماد به دلیل تاثیر عرضه قریب الوقوع بانک ملت بودند. معاملات بلوکی در نماد بانک پارسیان و کارآفرین موجب شد تا این نمادها تقویت شده و در کل شرایط گروه بانکداری بهبود یابد. در حال حاضر معامله‌‌گران در انتظار روشن شدن مساله قیمت عرضه اولیه نماد بانک ملت هستند.

در صورتی که نماد ملت در نرخ معادل یا بیشتر از قیمت اسمی‌‌‌ عرضه شود ضمن امکان عدم استقبال از آن، بانک‌‌های خصوصی بورسی موجود از جمله بانک پارسیان از ارزندگی قیمتی برخوردار خواهند بود(با توجه سود ۱۸۵ریالی بانک ملت و پی به‌‌ای احتمالی ۴/۵واحدی)اما در صورت عرضه سهام در زیر قیمت اسمی،‌ ‌‌آنگاه بانک‌‌های خصوصی برای حفظ موقعیت خود با چالش جدی مواجه خواهند شد. در همین شرایط موقعیت بانک اقتصاد نوین نیز حساس خواهد بود، چرا که در بازگشایی پس از افزایش سرمایه با چالش بازار ناشی از عرضه بانک ملت مواجه خواهد بود.

در گروه معدنی برخی از نمادهای این گروه از جمله گل گهر با احتمال تعدیل سود سال جاری شرکت‌‌ها مواجه هستند. به نظر می‌‌‌رسد بازار در خلال چند هفته آینده شاهد موجی از کاهش سود شرکت‌‌های معدنی و فلزی و پتروشیمی‌‌‌ناشی از افت قیمت‌‌‌های جهانی مواجه باشد. امری که در پیش بینی سودهای سال آینده و همچنین تعدیل منفی عایدی سال جاری شرکت‌‌ها رخ خواهد داد.در این گروه توسعه معادن روی باردیگر با کاهش سود مواجه شد. با توجه به وضعیت نامناسب صنعت روی، کارشناسان در انتظار زیان دهی شرکت در سال جاری باشند.

در گروه تصفیه نفت سخنان ترکان معاون وزیر نفت از اهمیت برخوردار است که در مصاحبه‌‌ای از فروش نفت خام به پالایشگاه‌‌ها به نرخ ۹۵درصد فوب خلیج فارس و خرید محصولات به نرخ فوب خبرداده است. با لحاظ این سخنان احتمالا یک درصد از تخفیف نفت خام پالایشگاه اصفهان در سال آینده کاسته خواهد شد.

در گروه دارویی اعلام تولید برخی از داروهای جدید از جمله داروی ضد آسم توسط داروسازی سبحان تاثیرات مثبتی را برگروه دارویی برجای گذاشته است. هر چند این تاثیر همانند سال گذشته یکنواخت نبوده و تنها برخی از نمادها، پتانسیل رشد را شاهد هستند. در گروه دارویی تعدیل مثبت البرز دارو نیز تاثیر مثبتی را بر بازار برجای گذاشته است.

در گروه برقی اعلام تعویق در عرضه سهام مدیریت پروژه‌‌‌های نیروگاهی کشور سبب شده است معامله‌‌گران به انتظار رقم خوردن قیمت این عرضه در آخرین ماه سال باشند.عرضه مدیریت پروژه‌‌‌های نیروگاهی ایران در شرایطی رقم خواهد خورد که کارشناسان بازار با خبرهایی در مورد عرضه قریب‌الوقوع برخی از نیروگاه‌‌های دولتی در جریان واگذاری‌‌های مزایده‌‌ای سازمان خصوصی‌‌سازی هستند.

سازمان خصوصی‌‌سازی از فروش سهام نیروگاه‌‌های سهند و خلیج فارس خبر داده اند.

با توجه به آزاد‌‌سازی احتمالا بخش تولید برق مساله تولید برق و ساخت نیروگاه می‌‌‌تواند برای برخی از سرمایه‌‌گذاران به ویژه در شرایطی که عرضه بلوکی مدیریتی در کار است، جذاب باشد. مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران دارای مالکیت سه نیروگاه در پرتفوی خود است. در گروه برقی نماد ایران ترانسفو احتمالا امروز (شنبه)بعد از تعدیل مناسب سود ۱۸۲۲ریالی، بازگشایی می‌شود.

در نماد مخابرات ایران معامله‌‌گران در شرایطی همچنان در انتظار انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت مخابرات ایران هستند. گزارشی که انتشار آن در کنار بحث صورت جلسه مجمع شرکت می‌‌‌تواند راه را برای بازگشایی نماد شرکت هموار کند. در این شرایط البته همزمانی بازگشایی نماد مخابرات ایران و عرضه سهام بانک ملت می‌‌‌تواند شرایط سختی را فراهم کند.

در گروه حمل و نقل تداوم رشد شاخص بالیتک سبب پایداری صف خرید کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌ایران و عدم عرضه سهام این شرکت شده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه معاملات ضعیفی را شاهد بود که انتظار تداوم آن در هفته جاری با توجه به وجود یک تعطیلی میان هفته و همچنین بحث عرضه سهام بانک ملت وجود خواهد داشت.