ایران بورس- براساس گزارش روابط عمومی شرکت بورس اوراق بهادار، به نقل از امور بین‌الملل، هیات مدیره فدراسیون جهانی بورس‌‌‌ها، در نشست عادی هفته گذشته خود در پـــاریس، بیانیه‌‌‌ای را در خصوص ممنوعیت اضطراری فروش استقراضی سهام در بسیاری از بازارهای بورس جهان که از سپتامبر گذشته اعمال شده، منتشر ساخت.

نتایج بررسی‌‌‌های متعدد نشان می‌‌‌دهد که ممنوعیت اعمال شده نتوانسته است، آنگونه که انتظار می‌‌‌رفت، سرعت افت ارزش اوراق بهادار و قراردادها را بکاهد؛ به علاوه، بی‌‌‌اعتمادی حاصل از این ممنوعیت‌‌‌ها، تاثیری منفی، بر نقدشوندگی و عملکرد عادی بازار داشته است. به طور مشخص، این ممنوعیت افزایش شکاف قیمت سهام، از بین رفتن عمق بازار و کاهش بیشتر حجم معاملات را در سهامی که این ممنوعیت بر آنها اعمال شده، پدید آورده است.

اعضای هیات مدیره فدراسیون عقیده دارند، فروش استقراضی سازوکار مطلوب بازار به حساب می‌‌‌آید و به نقدشوندگی و کارآیی بازار می‌‌‌افزاید. ضروری است این سازوکار بر اساس مقرراتی اجرا شود که به افزایش اعتماد عمومی به بورس‌‌‌ها منجر شود.

قوانین حاکم بر فروش استقراضی شامل الزامات استقراض و تحویل اوراق است که باید به دقت اجرا شود. تمامی معاملات فروش استقراضی نیز ‌‌‌باید با قوانین عدم دستکاری بازار مطابقت داشته باشد.

فدراسیون بین‌‌‌المللی بورس‌‌‌ها، نهادی متشکل از ۵۱ بورس قانونمند از نقاط مختلف دنیا است و توسعه و ارتقای استانداردهای بازار را برعهده دارد. بورس اوراق بهادار تهران یکی از اعضای دائمی این فدراسیون است.