بازاری سرد

گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز دوشنبه شاهد بازاری راکد با حجم کم بود که متاثر از تعطیلی میان هفته بازار بود. انتظار می‌‌‌رود با توجه به این تعطیلی بازار شاهد جوی راکد در پایان هفته نیز باشد، امری که در میانه هفته آینده نیز فرصت تکرار خواهد داشت. در بازار سهام همچنان معاملات بر محور سرمایه‌‌گذاران حقیقی می‌‌‌چرخد. رخداد این امر در روز یک شنبه سبب شد تا سهم معامله گران حقیقی از کل معاملات به رقم بی‌سابقه ۰۶/۶۴درصد برسد. روز شنبه سهم معامله گران حقیقی ۲/۴۷درصد بود، به نظر می‌‌‌رسد، بازار سهام همچنان از حضور پررنگ معامله گران حقوقی و عمده بی بهره است.

این مساله باعث می‌‌‌شود روند قیمتی سهام ناپایدار و پرتغییر باشد، امری که به صف‌‌‌های خرید و فروش ناگهانی در بازار منجر می‌‌‌شود.

در بازار روز دوشنبه معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه سیاسی اعلام آمادگی سید محمد خاتمی،‌ رییس جمهوری سابق کشورمان برای کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت برخوردار است. در این شرایط به نظر می‌‌‌رسد که باید در انتظار یک انتخابات دو قطبی ماند، انتخاباتی که در آن مسائل اقتصادی از اهمیت بالای برخوردار است. در همین شرایط معامله گران شاهد گزارش مرکز پژوهش‌‌‌‌‌های مجلس شورای اسلامی‌‌‌در مورد کسری ۴۴هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده کشور بودند. این مساله چالشی جدی را برای کارشناسان اقتصادی کشور پدید می‌‌‌آورد. در همین حال جبران این کسری بودجه نیز بحث‌‌‌‌های زیادی را به همراه خواهد آورد، وجود درآمد‌‌‌هایی که تحقق آنها اندک است سبب خواهد شد تا جبران آن نیازمند تغییر در نرخ حامل‌‌‌های انرژی و همچنین افزایش بهای ارز باشد.

در بازار روز دوشنبه معامله گران در تحولات مهم شاهد ادامه مباحث در مورد عرضه سهام بانک ملت بودند. بانک ملت که عصر امروز(چهارشنبه) شاهد برگزاری جلسه معارفه خواهد بود، در حال حاضر با اظهار نظر‌‌‌هایی در مورد نرخ عرضه یک هزار ریالی مواجه است، با توجه به این اظهار نظر‌‌ها معامله‌گران در انتظار عرضه سهام بانک ملت (با نرخ سود ۱۸۹ریال)در زیر نرخ اسمی‌ هستند. در همین حال مساله تعهد پذیره نویسی موسسه تامین سرمایه امین از نکات مهم عرضه بانک ملت خواهد بود که می‌‌‌تواند بازار را با تجربه‌‌ای جدید مواجه کند. در همین شرایط مساله عرضه ۵درصد یا بیشتر سهام بانک ملت نیز مد نظر بازار است.کمبود نقدینگی در بازار سبب خواهد شد عرضه سهام بانک ملت (با نیاز به ۶۷میلیارد تومان به شرط عرضه در قیمت اسمی‌‌‌)سبب بروز فشار به بازار شود.

در همین شرایط مصوبه اخیر دولت برای واگذاری ۵درصد از سهام بنگاه‌‌‌های در معرض خصوصی سازی، سبب بروز مباحثی خواهد شد. این واگذاری چالش خصوصی شدن شرکت‌‌ها را وارد شرایط جدیدی خواهد کرد. چرا که در دید اول این واگذاری می‌‌‌تواند فرآیند خصوصی سازی شرکت‌‌ها را تسریع کند، اما مشکلات خاصی را برای خریداران ایجاد خواهد کرد.خریداران با حضور مدیران سابق شانس کمتری برای اصلاح شرکت‌‌ها خواهند داشت.

در بازار روز دوشنبه معامله گران در نماد مخابرات ایران در انتظار انتشار گزارش ۹ماهه شرکت بودند تا در کنار انتشار گزارش مجمع شرکت (تایید تقسیم سود)راه برای بازگشایی این نماد باز شود.

در همین حال معامله گران در انتظار بازگشایی نماد شرکت در شرایطی هستند که در صورت برخورد زمان بازگشایی با تعطیلی میان هفته، کارگزاران می‌‌‌توانند با چالش نقدینگی نیز مواجه شوند. به نظر می‌ر‌سد توقف طولانی مدت نماد مخابرات شرایط سختی را به لحاظ برخورد عرضه و تقاضا فراهم خواهد کرد.

در مورد نماد مخابرات سخنان مسوولان خصوصی سازی در مورد احتمال عرضه بلوک ۵۱درصدی مخابرات تا پایان سال نیز از اهمیت برخوردار است. در این شرایط حضور دو کنسرسیوم خریدار و مذاکرات صورت گرفته در این میان شانس انجام این معامله را افزایش داده است. انتظار می‌‌‌رود بازار داد و ستد سهام پس از عرضه سهام بلوکی مدیریت پروژه‌‌‌‌‌‌های نیروگاهی ایران در اسفند ماه با عرضه بلوک مخابرات مواجه شود.

عرضه‌‌ای که می‌‌‌تواند از سال ۱۳۷۸ سالی آرمانی برای خصوصی سازی بسازد. در گروه دارویی بازار دوشنبه شاهد بازگشایی نماد البرزدارو بود. البرزدارو با ۲۰درصد تعدیل سود برای سال آینده در نرخ ۸هزار و ۲۴۲ریال بازگشایی شد تا عملا البرزدارو با کسر سود نقدی مجمع آتی در نرخ پی به‌‌ای کمتر از ۳معامله شود. نرخی که برای یک شرکت دارویی کمیاب است. تعدیل البرزدارو راه را برای تعدیل اندکی در سبحان دارو باز خواهد کرد.

در گروه بانکداری، معامله گران شاهد توقف نماد بانک اقتصاد نوین برای افزایش سرمایه بودند. بانک اقتصاد نوین با توجه به تغییرات مدیریتی مورد توجه معامله گران است تا دریابند روند رشد شرکت همچنان ادامه می‌یابد یا خیر؟ در خارج از گروه بانکداری بورس، بانک دی با سهامداری برخی ازشرکت‌‌های بورس(ترکیب سهامدارای نزدیک به بیمه دی)مراحل نهایی تشکیل را طی می‌‌‌کند.

در گروه حمل و نقل حضور تعجب برانگیز کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌‌‌ایران در لیست شرکت‌‌های مشمول ضوابط رفع گره‌‌‌‌‌‌های معاملاتی سبب خواهد شد. امروز(چهارشنبه) این نماد بدون حجم مبنا معامله شود، کشتیرانی در هفته جاری به دلیل رشد شاخص بالتیک به صف خرید مواجه شده بود.شاخص بالتیک به یک هزار و ۶۴۲واحد رسید.

در گروه فلزی رشد بهای فلزات در انتهای هفته گذشته جای خود را به بازگشت قیمتی داده است، این مساله توام با عبور موجودی مس انبار‌‌‌های بورس فلزات لندن از مرز ۵۰۰هزار تن است.