شروین شهریاری
درخواست از آقای محمود کمالی اصل: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری البرز ارائه کنید.

پاسخ: «والبر» یک شرکت سرمایه‌گذاری است، بنابراین برای ارزش‌گذاری سهام آن باید از روش تعیین خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده کرد. بدین منظور اطلاعات مندرج در آخرین صورت‌های مالی شرکت (۹ ماهه حسابرسی نشده) را مبنا قرار می‌دهیم. بدین ترتیب محاسبات NAV به شرح جدول زیر خواهد بود:

در تحلیل اجمالی وضعیت این شرکت چند نکته مهم به نظر می‌رسد:
1 - در برآورد فوق، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی برابر بهای تمام شده در نظر گرفته شده است که این مساله احتیاط زیادی را در برآورد NAV منعکس می‌کند. به ویژه آنکه مالکیت 33درصدی سبحان دارو (با بهای تمام شده 2/5‌میلیارد تومان) و مالکیت صددرصدی پخش البرز (با بهای تمام شده 9/10‌میلیارد تومان) به عنوان شرکت‌هایی که رشد سودآوری مناسبی در سال‌های اخیر داشته اند در سبد سهام خارج بورسی جلب توجه می‌کند.
۲ - در بخش حقوق صاحبان سهام، سود انباشته ۷/۳۸میلیارد تومانی شرکت (۶۳۷ ریال به ازای هر سهم) قابل توجه است. بدین ترتیب علاوه بر امکان تقسیم سود مناسب در دوره‌های آتی، این احتمال وجود دارد که در آینده این سود انباشته از طریق افزایش سرمایه به حساب سرمایه منتقل شود.
3 - بر اساس گزارش اخیر، «والبر» موفق شده در 9 ماه نخست سال جاری کل پیش بینی درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها (بیش از 2/1‌میلیارد تومان) را محقق کند.
این در حالی است که شرکت در ماه جاری اقدام به واگذاری برخی سهام بورسی (تولی پرس ودارویی سبحان) به صورت خرد در بازار کرده که به نظر می رسد توجیه این اقدام تامین نقدینگی کوتاه مدت برای شرکت باشد. بدین ترتیب با توجه به بهای تمام شده ناچیز این سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش روز واگذاری‌های کنونی، امکان افزایش سود آوری شرکت نسبت به پیش بینی فعلی در سال جاری وجود خواهد داشت که البته میزان آن قابل توجه نخواهد بود.
4 - شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 87 را 381 ریال اعلام نموده که بنا به پیشنهاد هیات مدیره قصد دارد در مجمع پیش رو حداقل 305 ریال از آن را بین سهامداران تقسیم کند.
پوشش ناچیز درآمد شرکت اصلی در عملکرد ۹ ماه (۸ درصد) نیز با توجه به ماهیت فعالیت شرکت و تقارن سال مالی شرکت‌های زیر مجموعه با «‌والبر» طبیعی بوده و انتظار پوشش کل درآمد در عملکرد۱۲ ماه وجود دارد.
Shahriary_sh@yahoo.com