گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته آغاز هفته‌ای ضعیف و کم حجم را به نمایش گذاشت که درآن ۶/۴میلیارد تومان سهام داد و ستد شد و شاخص۱ /۱۵واحد افت کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به رکود حاکم بر نمادهای عمده بازار به ویژه برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد رقم خوردن آغاز معاملاتی ضعیف بودند، اما این جو با توجه به تغییرات رخ داده در آخرین معاملات جمعه شب بازارهای جهانی اندکی بهتر شد. در بازار دیروز معامله‌گران در مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی شاهد ادامه رشد شاخص بالتیک شاخص عمده حمل‌ونقل دریایی بودند که به عدد یک هزار و ۴۹۸واحد رسیده است. این امر بهانه‌ای برای تشکیل صف خرید ۶/۱میلیون سهمی برای این نماد شد. از سویی در بازار فلزات نیز بهای مس از مرز سه هزار و ۵۰۰دلار عبور کرد که همین امر به صف ناپایداری در نماد ملی مس شد.با توجه به شرایط بازار‌های جهانی معامله‌گران در انتظار بازار روز دوشنبه هستند تا در بازگشایی بازارهای جهانی تداوم رشد یا توقف رشد محصولات و خدمات بین‌المللی را به نظاره بنشینند. در همین حال دلایل رشد بازارهای جهانی نیز از اهمیت برخوردار است. در حال حاضر برخی از کارشناسان رشد بازارهای جهانی را موقتی و ناشی از نوسان محدود پس از یک دوره سنگین کاهش قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند همچنین برخی از کارشناسان مساله را به استقبال بازارها از سیاست‌های جدید دولت ایالات‌متحده آمریکا مرتبط دانسته و تداوم آن را انتظار می‌کشند. در مجموع اما کمتر کارشناسی به دنبال نتیجه‌گیری مبنی‌بر کاهش یا افول بحران جهانی هستند و انتظار می‌رود برای ماه‌ها شرایط ادامه یابد هر چند در این مسیر فراز و فرود‌هایی رخ می‌دهد.

در صحنه اقتصاد داخلی مساله بودجه سال آینده کشور همچنان مهم‌ترین موضوع بحث کارشناسان است، امری که با درهم آمیخته شدن مساله افزایش بهای حامل‌های انرژی شرایط پیچیده‌ای را رقم خواهد زد. در این میان ابراز نگرانی وزیر کار و امور اجتماعی در مورد شرایط اقتصادی سال آینده کشور به ویژه نگرانی در مورد افزایش میزان بیکاری و رکود ناشی از کاهش هزینه‌های دولت از اهمیت بالایی برخوردار است. دیروز معامله‌گران در گروه بانکداری با انتشار نخستین گزارش‌ها در مورد بانک ملت مواجه بودند. بانک ملت با انتشار این گزارش‌ها و همچنین انتشار خبر ارسال امیدنامه‌ای جدید به عنوان شرایط هیات پذیرش مراحل اولیه برای عرضه سهام خود را طی می‌کند. در بازار اما گروه بانکداری و لیزینگی روز گذشته شرایطی رکودی را پشت سر گذاشتند.در گروه برقی رشد بهای مس موجب عرضه سهام در برخی از نمادها شد. در نماد مپنا نیز صف خرید این نماد دیروز کاهش یافت تا معامله‌گران در انتظار تحولات آتی در این نماد باشند.

در گروه فلزی نماد لوله و ماشین سازی ایران روز گذشته مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کرد. در کنار این نماد، سرمایه‌گذاری نفت نیز دیروز مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کرد. در گروه سیمانی سیمان هرمزگان روز گذشته در آستانه برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری جهت افزایش سرمایه و بعد از برگزاری مجمع عمومی و تقسیم سود بازگشایی شد که با افت ۵۸/۸درصدی مواجه شد. سیمان هرمزگان به دلیل ظرفیت تولید و محل جغرافیایی استقرار کارخانه در مجاورت خلیج فارس و دریای عمان از موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات سیمان مواجه است.