گروه بورس - اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فروش با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و شرکت ایده‌پردازان کسب‌و‌کار برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر رضوی، رییس دانشکده کارآفرینی فروش را به عنوان مقوله کلیدی کسب‌و‌کار برشمرد و گفت: سازماندهی، هدایت و به طور کلی مدیریت فروش به عنوان نقطه عطف فروش به شمار می‌رود.

در ادامه «محمداسماعیل قدس»، دبیر انجمن شرکت‌های صنعت پخش دیدگاه‌ها موجود در مورد فروش را به دو مقوله تقسیم‌بندی کرد و گفت: دیدگاه تولیدگرا و بازارگرا از جمله عمده‌ترین دیدگاه‌های رایج در مورد فروش است که در اولی روح اقتصاد دولتی حاکم است ولی در دومی نگاه به مصرف‌کننده نهایی و کیفیت محوریت اصلی را دارد.

وی در ادامه به تاریخچه فروش در کشور اشاره کرد و گفت: تحقق اصل ۴۴ و انجام واگذاری‌های از بخش دولتی به بخش خصوصی سرآغاز حرکت از نگاه تولیدگرا به نگاه بازارگرا است. طبیعی است که با این تغییر دیدگاه می‌توانیم شاهد افزایش کیفیت، ایجاد رقابت، افزایش بهره‌وری و ... خواهیم بود.

وی تصریح کرد: طرح‌تحول اقتصادی دولت هم که اخیرا در حال بررسی است این قابلیت‌ها را دارد که ذهن تولیدگرایی را به بازارگرایی تغییر دهد. همچنین دکتر احمدیان، مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند نیز به ذکر مشکلات فروش پرداخت و گفت: این چالش مدیریت فروش از هم‌گسیختگی زنجیره تامین مواد است. در مرحله بعد نامشخص بودن استراتژی تولید در کشور که اثر مستقیم بر فروش می‌گذارد، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

وی اضافه کرد: ضدارزش بودن واسطه‌های تولید و خرده‌فروشی، گسترش بی‌رویه واحدهای کوچک خرده‌فروشی، گسترش بی‌رویه واحدهای کوچک خرده‌فروشی، مداخله دستگاه‌های نظارتی، اعمال تغییر قیمت‌ها در سیستم فروش و ... نیز جزو مسائل و معضلات اصلی مدیریت فروش به شمار می‌روند.