گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس گفت: صبح دیروز جلسه هیات پذیرش بانک ملت برگزار و چند شرط را برای عرضه سهام این بانک در بورس تعیین کرد.

حسن قالیباف‌اصل اظهار داشت: صبح دیروز جلسه هیات‌پذیرش بانک ملت برگزار شد و طی آن این بانک با چند شرط پذیرش شد. وی از اعلام شروط و جزئیات پذیرش بانک ملت خودداری کرد و در عین حال وعده داد این اطلاعات در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بورس منتشر شود.

گزارش بانک ملت در حال نهایی شدن

در همین رابطه کاظم نجفی علمی، رییس سازمان حسابرسی، در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص آخرین وضعیت گزارش حسابرسی شش ماهه بانک ملت گفت: از نظر سازمان حسابرسی گزارش‌ شش ماهه بانک ملت رسیدگی شده و در مرحله نهایی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر مقاطع زمانی هنگامی که شش ماه می‌گذرد باید بار دیگر کل بدهی‌ها و دارایی‌های شرکت تایید شود که در مورد بانک ملت چون از این موعد عبور کرده است، تایید آنها در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: نهایی شدن گزارش‌های حسابرسی شش ماه این شرکت به ارائه مدارک بستگی دارد که در حال تبادل نظر است ولی عرضه سهام بانک ملت و بازگشایی نماد مخابرات در انتظار ارائه گزارش‌های حسابرسی نیست، بلکه به شرایط بورس و نظر سازمان خصوصی‌سازی بستگی دارد. نجفی علمی عنوان کرد: در حال حاضر همه در انتظار ارائه گزارشات حسابرسی سازمان حسابرسی هستند در صورتی‌که ارائه گزارش‌ها، کار سختی نیست و مانعی هم برای بررسی آن وجود ندارد، بلکه باید دید آیا پرتفوی مالی و شرایط بورس امکان عرضه را دارد و شرایط آن مناسب است یا خیر؟ رییس سازمان حسابرسی تاکید کرد: مشکلی برای ارائه گزارش‌های حسابرسی شده بانک وجود ندارد و گره اصلی در ارائه گزارش نیست.

ارائه گزارش سازمان حسابرسی در هفته جاری

همچنین مسوول خصوصی‌سازی بانک ملت گفت: سازمان حسابرسی گزارش مربوط به سیستم‌های کنترل داخلی بانک ملت را در این هفته ارائه خواهد کرد تا این شرط جدید بورس لحاظ شود. فتحعلی خوش‌بین به فارس اظهار داشت: در فاصله‌ای کم تمام مدارک مورد نیاز برای عرضه سهام اولین بانک دولتی در بورس ارائه شد. وی ادامه داد: این بانک در حالی سال گذشته مورد پذیرش هیات پذیرش اوراق بهادار قرار گرفته بود که یکی از شرط‌های تعیین شده جدید، ارائه گزارش سازمان حسابرسی از سیستم‌های کنترل داخلی بانک ملت بود که به گفته مسوولان سازمان حسابرسی ظرف هفته جاری این گزارش دریافت خواهد شد. وی گفت: ‌این در حالی است که سازمان حسابرسی از ۳۰ دی‌ماه سال جاری چنین گزارشی را باید تهیه کند. به گفته خوش‌بین، امیدنامه قبلی مربوط به سال ۸۵ بود که به درخواست هیات پذیرش، سه‌شنبه گذشته امیدنامه جدیدی بر اساس اطلاعات و مستندات سال مالی ۸۶ تهیه و نهایی و چهارشنبه گذشته به شرکت بورس ارسال شد.

عرضه سهام با مکانیسم تعهد خرید

از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بسته پیشنهادی کمک به بازار سرمایه اظهار کرد: بسته پیشنهادی بازار سرمایه به تصویب رسیده و ظرف چند روز آینده ابعاد این بسته ابلاغ می‌شود. شمس‌الدین حسینی درباره عرضه سهام بانک ملت نیز توضیح داد: سهام بانک ملت آماده عرضه در بورس است ولی با توجه به شرایط پدید آمده سعی می‌کنیم از این به بعد عرضه‌هایمان را در بازار سرمایه مطمئن‌تر انجام دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به استفاده از مکانیزم تعهد خرید اشاره کرد و افزود: در قانون این اجازه داده شده که از مکانیزم تعهد خرید استفاده کنیم به این معنی که شرکت‌های تامین سرمایه داخلی و خارجی را دعوت کنیم که آنها به صورت تعهد پذیره‌نویسی این سهام را عرضه کنند.

حسینی با بیان اینکه برنامه ما در خصوص عرضه سهام بانک ملت نیز به این ترتیب خواهد بود عنوان کرد: ما این اطمینان داریم که شرکت‌های تامین سرمایه داوطلب شده‌اند که این کار را انجام بدهند.