قیمت فروش مس بالاتر از نرخ‌های جهانی است

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر امور سهام شرکت ملی صنایع مس اعلام کرد: مس تنها با قیمت LME فروخته نمی‌شود، بلکه مبلغ فروش صادراتی آن بالاتر از نرخ جهانی است.

مهدی مجدفر در برابر این سوال که با توجه به قیمت میانگین ۳۲۰۰دلاری مس در LME، شرکت میانگین قیمت مس را چرا ۳۵۰۰دلار پیش‌بینی کرده است، گفت: مس ایران به دلیل خلوص بالای ۹۹/۹۹درصد در حوزه صادرات دارای جایگاه ویژه‌ای است از این رو محصول تولیدی شرکت در خارج از کشور تا ۳۱۵دلار بالاتر از نرخ LME فروخته می‌شود، از طرفی دیگر در داخل کشور نیز محصول مس از ۵۰ تا ۲۵۰‌دلار بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسد.

مدیر امور سهام «فملی» در پاسخ به سوالی دیگر مبنی‌بر اینکه قیمت تمام‌شده مس برای شرکت چقدر است؟ گفت: قیمت تمام‌شده کالای فروش‌رفته در سال‌مالی ۱۳۸۶ بیش از ۸۰۳میلیارد تومان بوده است و در پیش‌بینی سال مالی ۸۷ میزان آن به ۶۹۹ میلیارد تومان کاهش یافته است که دلیل اصلی آن کاهش میزان خرید کنسانتره از ۸۴هزار تن به ۲۵هزار تن بوده است. از سویی دیگر در سال قبل به دلیل نرخ بالای قیمت جهانی فلز مس قیمت خرید کنسانتره مس از خارج نیز بالاتر بوده است، ولی در سال جاری به دلیل پایین آمدن قیمت فلز مس در بازارهای جهانی و از آنجا که قیمت کنسانتره مس نیز تابعی از قیمت‌های جهانی فلز مس است، نرخ خرید کنسانتره نیز کاهش یافته است. همچنین از نگاهی دیگر انحراف قیمت تمام‌شده در طی سال و پایان سال به دلیل نحوه برآورد تناژ آن در طی سال و انتهای سال است، به نحوی که در طی سال، محاسبه تناژ کنسانتره مس براساس شیوه‌های متالوژی صورت می‌گیرد، ولی در انتهای سال با انجام عملیات دپوگرافی یا نقشه‌برداری میزان دقیق‌تری از محصولات در جریان ساخت که روی قیمت تمام‌شده تاثیر دارند، برآورد می‌شود.

وی درباره هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت گفت: هزینه‌های عمومی اداری و تشکیلاتی در سال‌مالی قبل ۱۱۸میلیارد تومان بوده است که این رقم ۹درصد نسبت به کل فروش شرکت بوده است، ولی در پیش‌بینی فعلی شرکت برای سال‌ جاری این هزینه‌ها به ۱۴۱میلیارد تومان رسیده که معادل ۸ درصد نسبت به فروش شرکت است. که دلیل آن افزایش هزینه‌های شرکت به دلیل تورم ناشی از افزایش قیمت‌ها بوده است. همچنین به دلیل محدوده جغرافیایی عملیاتی شرکت و گستردگی مجتمع‌ها و متمرکز نبودن حساب‌ها، طبقه‌بندی حساب‌ها در مورد هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی و خالص درآمدها و هزینه‌های متفرقه در زمان بستن حساب‌ها در پایان سال مالی اصلاح می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا تولید کاتد در پیش‌بینی ۹ماهه ۱۵۲هزار تن پیش‌بینی شده در حالی که سال گذشته شرکت ۱۵۴هزار تن کاتد تولید کرده است، گفت: میزان تولید کاتد مس به عنوان محصول اصلی و نهایی شرکت از ۲۰۳هزار تن به ۲۰۵هزار تن معادل یک درصد رشد رسیده است. حال کاتد تولیدی شرکت بر اساس برنامه‌ریزی تولید و همچنین نیاز بازار و سفارش مشتریان با انجام فرآیندی در واحد ریخته‌گری پیوسته و ناپیوسته به مفتول، بیلت و اسلب تبدیل می‌شود. همانگونه که در گزارش نیز آورده شده است میزان فروش مفتول،بیلت و اسلب از ۷۷هزار تن در سال گذشته به ۷۳هزار تن در سال جاری کاهش یافته است، ولی در عین حال میزان فروش کاتد از ۱۲۱هزار تن در سال گذشته به ۱۳۲هزار تن در سال جاری افزایش داشته است. در مجموع کل فروش محصولات اصلی شرکت از ۱۹۹هزار تن در سال ۱۳۸۶ به ۲۰۵هزار تن در پیش‌بینی سال ۱۳۸۷ رسیده است که رشدی معادل ۳‌درصد داشته است.

مجدفر در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به قیمت‌های کنونی جهانی، پیش‌بینی سود شرکت تا پایان سال کاهش می‌یابد و وضعیت شرکت در سال ۸۸ چگونه خواهد بود، گفت: در آخرین پیش‌بینی صورت گرفته برای نرخ جهانی فلز مس در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط موسسه متال بولتن که برگرفته شده از نظرات سایر موسسات مالی و بانکی بزرگ دنیا نظیر CRU و BROUK HUNT می‌باشد، میانگین نرخ LME برای مس بین ۴۲۰۰ تا ۴۷۰۰‌دلار پیش‌بینی شده است. با توجه به تهیه تعدیل درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۸۷ بر مبنای عملکرد ۹ ماهه شرکت و پیش‌بینی نرخ ۳۵۰۰‌دلار برای سه ماهه پایانی سال و از آنجا که در یک ماه و نیم گذشته نرخ‌های جهانی با نرخ پیش‌بینی شده توسط شرکت تقریبا برابر است در صورت عدم تغییر و نوسان شدید قیمت‌های جهانی تعدیل دیگری برای شرکت متصور نیست.

کاهش سود ملی مس

ملی مس درآمد هر سهم امسال را به طور خالص مبلغ یک هزار و ۲۱۵ریال پیش‌بینی کرده است. ملی صنایع مس ایران در اطلاعات قبلی درآمد هر سهم را مبلغ یک هزار و ۴۴۸ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را کاهش متوسط نرخ فروش هر تن فلز مس از نرخ ۵هزار دلار به ازای هر تن به نرخ متوسط ۳۵۰۰دلار به ازای هر تن در ۳ماهه چهارم اعلام کرده است.

همچنین در پیش‌بینی خالص هزینه‌های عملیاتی سال‌مالی ۸۷ نیز مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال به حساب صندوق بازنشستگی کارکنان ملی صنایع مس منظور شده است.