مهر - دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق مشارکت رهنی، اجاره و استصناع به زودی در بورس استفاده خواهند شد، از طراحی آپشن اسلامی‌‌‌‌خبرداد.

سید عباس موسویان در خصوص ابزار‌‌های مورد استفاده در بازار سرمایه کشور گفت: برخی از قراردادها و ابزارهایی که در دنیا مرسوم است، همچون خرید و فروش اوراق سهام و گونه‌‌هایی ازسهام ممتاز، با توجه به اینکه از نظر فقهی و شریعت اسلام مشکلی ندارد، می‌‌‌‌توانند جزو بازار سرمایه اسلامی‌‌‌‌قلمداد شوند و در بازار سرمایه از آنها استفاده شود.

دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برخی از ابزار همچون اوراق قرضه، به دلیل اینکه مبتنی بر ربا هستند، چه اوراق قرضه‌‌‌‌های دولتی و چه اوراق قرضه‌‌‌‌های شرکت‌‌ها و بنگاه‌‌‌‌های خصوصی مبتنی بر قرارداد قرض با بهره هستند و ربا محسوب می‌‌‌‌شوند، در بازار سرمایه اسلامی‌‌‌‌نمی‌‌‌‌توان از آنها استفاده کرد و باید از ابزار‌‌های جایگزین آن بهره گرفت.

وی ادامه داد: از حدود ۲۰ سال پیش اندیشمندان و متفکران مسلمان به این فکر افتادند که بر اساس عقود اسلامی‌‌‌‌و شرعی، ابزار‌‌های جایگزین طراحی شود که بر همین اساس اولین ابزار که افتخار ایرانیان است در سال ۱۳۷۳ تحت عنوان اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری در ایران ابداع شد.

به گفته موسویان پس از آن، این ابداع در کشور‌‌های مختلف رایج شد و اندیشمندان اسلامی، تحت عنوان صکوک، انواعی از ابزار‌‌های مالی را طراحی کردند و امروزه شاهد هستیم که ابزارهایی تحت عنوان صکوک اجاره یا اوراق بهادار اجاره، اوراق مشارکت به گونه‌‌‌‌های مختلف، اوراق مرابحه برای فعالیت‌‌های کوتاه مدت، اوراق مضاربه برای امور بازرگانی، اوراق استصناع برای سفارش‌‌های ساخت و تجهیز صنایع و گونه‌های مختلفی از اوراق بهادار اسلامی‌‌‌‌در کشور‌‌های مسلمان طراحی و به کار گرفته می‌‌‌‌شود.

وی بیان کرد: در ایران گرچه اولین بار این ابزارها تحت عنوان اوراق مشارکت مطرح شد؛ اما تا دو سه سال اخیر شاهد گسترش آن نبودیم و این اوراق گاهی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌‌های دولتی و در موارد بسیار محدود برای بنگاه‌‌‌‌های غیر دولتی به کار گرفته شده است.

دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه در دو سه سال اخیر بازار سرمایه اسلامی‌‌‌‌(سازمان بورس و اوراق بهادار) همت کرد و در راستای گسترش بازار به فکر طراحی ابزار‌‌های جدید افتاده است، گفت: اولین ابزاری که نهایی شده و به احتمال زیاد این روزها در بازار عرضه می‌‌‌‌شود، اوراق مشارکت رهنی است.

وی اضافه کرد: اوراق مشارکت رهنی کار مشترکی بین بازار سرمایه و نظام بانکی است که باعث می‌‌‌‌شود، منابع بانک‌‌ها که به تجهیزات تبدیل شده، تجدید شود و بانک‌‌ها بتوانند دوباره همان منابع را به گردش درآورند و تجهیزات جدیدی ارائه دهند و آن بخش‌‌های اقتصادی را فعال کنند.

موسویان تصریح کرد: پس از آن اوراق اجاره در انواع مختلف و با کاربرد‌‌های مختلف در سازمان بورس به تصویب رسیده و امید است به زودی به ویژه در بخش صنعت و شرکت‌‌‌‌های لیزینگ بتوان آن را عملیاتی کرد.

وی همچنین از تصویب نهایی اوراق استصناع در سازمان بورس خبرداد و اظهارامیدواری کرد که این اوراق به زودی عملیاتی شود تا بتوان برای پروژه‌ها و طرح‌‌های در سطح بزرگ و ملی از این اوراق بهره برداری کرد.

دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: در بخش معاملات مشتقه و پوشش ریسک نیز اقدامات مناسبی انجام شده و معاملات فیوچر و آپشن در کمیته فقهی سازمان بورس مورد بحث قرار گرفته فیوچر اسلامی‌ ‌‌‌طراحی شده و در شورای بورس اوراق بهادار به تصویب رسیده است و هم اکنون بورس فلزات استفاده از آن را به صورت نیمه رسمی ‌‌‌‌آغاز کرده و امید است که در آینده گسترش یابد.

وی از طراحی آپشن اسلامی‌‌‌‌ و ضوابط اسلامی‌‌‌‌معاملات آپشن خبرداد و اظهار امیدواری کرد که این ابزار نیز به زودی در بازار سهام و بازار بورس فلزات و کالاها اجرایی شود.