گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری غدیر بود. نمادی که در بازگشت خود با معامله ۲۰میلیون سهم، ۳۶درصد کل معاملات را به خود اختصاص داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در کنار معاملات نماد غدیر، شاهد داد و ستد‌‌‌های بلوکی عمد‌‌‌ه‌ای نیز بودند که در این میان جابجایی حداقل یک بلوک سه میلیونی بانک کارآفرین و یک بلوک ۱.۲میلیون سهمی‌‌‌‌سیمان مازندران از حجم ارزشی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بودند که در نهایت نزدیک به ۶۰درصد ارزش معاملات دیروز بورس را سه نماد سرمایه‌گذاری غدیر، بانک کارآفرین و سیمان مازندران به خود اختصاص دادند. سرمایه‌گذاری غدیر با توجه به کاهش سود شرکت و همچنین افق نامشخص محصولات پتروشیمی‌‌‌‌که عمده سود شرکت غدیر را تشکیل می‌‌‌‌دهد روز گذشته با ۹/۸درصد افت قیمت و حمایت سنگین سهامداران عمده بازگشایی شد.

در بازار دیروز کارشناسان بازار همچنان روند تحولات کلان به ویژه مساله بودجه سال ۸۸کشور را تحت نظر داشتند. بحث پیش‌بینی واگذاری ۵هزار میلیارد تومان سهام در سال آینده از جمله مسایلی است که تاثیرات گسترد‌‌‌ه‌ای را با خود خواهد داشت. با توجه به اینکه واگذاری‌‌‌‌های دولتی به صورت نقد و اقساط صورت می‌‌‌‌گیرد (۲۰درصد نقد)تحقق برنامه بودجه‌ای دولت عملا نیازمند تحقق فروش ۲۵هزار میلیارد تومان سهام است که در برابر ارزش کل بازار سهام معادل ۴۰هزار میلیارد تومان، رقم عظیمی‌‌‌‌را در بر می‌‌‌‌گیرد.این مساله نشان می‌‌‌‌دهد که بخش عمد‌‌‌ه‌ای از درآمد پیش‌بینی شده دولت در سال آینده از طریق واگذاری سهام احتمالا شانسی برای تحقق نخواهد داشت. از سوی دیگر در بخش‌‌‌های دیگری از درآمد‌‌‌‌های پیش‌بینی شده دولت در لایحه بودجه سال ۸۸نیز شانس تحقق بالایی وجود ندارد که همین امر در کنار برخی از خبرها مبنی بر اینکه حقوق کارمندان دولتی سال آینده افزایش خواهد یافت، سبب می‌‌‌‌شود شکاف میان درآمدها و هزینه‌‌‌‌های دولت بیش از تصور کنونی باشد که همین امر بر فشار کسری بودجه و به تبع آن شرایط نامناسب بازار سرمایه خواهد افزود.

در همین شرایط در بازار دیروز دریافت مجوز افزایش سرمایه از سوی سه شرکت پارس سوییچ، سیمان هرمزگان و توس گستر نیز اعلام شد این سه شرکت به همراه داروسازی زهراوی به زودی افزایش سرمایه‌ای را صورت خواهند داد.دیروز معامله‌گران در گروه شرکت‌‌‌های چند رشته‌ای شاهد تداوم مشکلات برای حضور بازار گردان نماد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی بودند. به‌رغم آنکه بازار گردان و کارگزار بازارگردانی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی از روز شنبه برای حضور در این نماد ابراز آمادگی کرده‌اند، برخی از مشکلات فنی تا کنون مانع از تحقق این امر شده است.در گروه فلزی روز گذشته نماد ملی سرب و روی نیز بازگشایی شد که خریداران با ۲۱ درصد افت قیمت شرکت توافق کردند و این نماد با داد و ستد ۵۰ هزار سهم در نرخ ۷۰۰ریال معامله شد.ملی سرب و روی هفته گذشته با انتشار گزارشی بر توقف فعالیت شرکت و همچنین اعلام جابجایی محل کارخانه تاکید کرد.

ملی سرب و روی بعد از فرآوری مواد معدنی دومین شرکت زیر مجموعه توسعه معادن روی است که به دلیل افت قیمت جهانی و دشواری‌‌‌های تامین مواد اولیه، متعاقب ریزش معدن انگوران مجبور به توقف فعالیت خود شده است.در گروه

حمل و نقل افزایش شاخص کرایه حمل و نقل دریایی (شاخص بالتیک)در پایان هفته کاری گذشته سبب تشکیل صف خرید شکننده‌ای برای نماد کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌‌ایران شد.در گروه مخابرات روز گذشته دستیابی این شرکت به بیش از سی میلیون مشترک اعلام شد. بر اساس آمار منتشره شرکت مخابرات در سال جاری بالغ بر ۶میلیون مشترک جدید کسب کرده است.در گروه برقی، نماد تازه بازگشایی شده مدیریت پروژه‌‌‌‌های نیروگاهی ایران روز گذشته صدر نشین تقاضای بازار بود. این صف خرید در شرایطی تشکیل شد که توقف نماد مپنا در بازار سهام و همچنین عدم تعدیل سود شرکت و بازگشایی نماد بدون آزاد سازی دامنه نوسان موجب تعجب معامله‌گران و سهامداران شده است.مپنا نزدیک به دو هفته دیگر شاهد عرضه عمده بلوک ۵۱درصدی خود توسط شرکت آب و برق صبا خواهد بود.