امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس با نهاد ناظر بورس سودان

عکس: نسیم گلی

سنا - مدیرعامل بورس اوراق بهادار خارطوم از امضای تفاهم‌نامه نهاد ناظر بازار سرمایه این کشور با سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در آینده نزدیک خبر داد.

عصام‌الزین الماحی با بیان مطلب فوق افزود: نهاد ناظر بازار سرمایه سودان درصدد توسعه همکاری‌های خود با بازار سرمایه ایران است.

وی همچنین به مذاکرات مقدماتی خود با مدیران فناوری سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتقال فناوری شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) اشاره کرد و اظهار داشت: قرارداد انتقال این فناوری در جلسات بعدی نهایی خواهد شد تا مشکلات اطلاع‌رسانی بورس سودان برطرف شود.

الماحی با بیان اینکه بورس خارطوم با ارزش جاری پنج میلیارد دلار، پنجمین بورس بزرگ آفریقا است، افزود‌: آفریقایی‌ها درصدد ایجاد یک مدل مشترک برای دادوستد متقابل در کشورهای مختلف این قاره هستند که ایران می‌تواند در آینده از طریق بورس خارطوم به این مدل مشترک دسترسی یابد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار خارطوم با ابراز رضایت از برگزاری نخستین دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی در ایران گفت‌: این دوره بسیاری از موضوعات بازارهای سرمایه اسلامی را پوشش داد.

وی با بیان اینکه تاکنون در دوره‌های متعدد آموزشی و پژوهشی شرکت کرده است، خاطر نشان کرد: معتقدم که مذاهب مختلف به دیدگاه‌های مشترکی در بازارهای سرمایه رسیده‌اند که این امر نویدبخش آینده روشنی برای آنها است.

الماحی با بیان اینکه هم اکنون چند ابزار مالی اسلامی به خصوص صکوک در بورس اوراق بهادار خارطوم دادوستد می شود، اظهار داشت: تصور می‌کنم برخی محصولات و ابزارهای اسلامی این بورس برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی جذاب باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، ارتباط مدیران و فعالان بازار ایران و سودان افزایش یابد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در طول دو سال گذشته چهار تفاهم‌نامه همکاری را با مقام‌های ناظر بازارهای سرمایه مالزی، اندونزی، قرقیزستان و عمان منعقد کرده است.

همچنین این سازمان اواخر دی ماه گذشته تفاهم نامه همکاری را با موسسه بین‌المللی آموزش مالیه اسلامی مالزی (INCEIF) منعقد کرد تا کمیته فقهی سازمان بورس و شورای مشورتی شریعت سازمان بورس مالزی نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را به اشتراک بگذارند.

نخستین دوره آموزشی بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی نیز اوایل بهمن ماه جاری با حضور مقامات مالی، متخصصان و کارشناسانی از کشورهای فرانسه، ترکیه، مالزی، سوریه، اردن، کره جنوبی، عمان، آفریقای جنوبی، لبنان، بنگلادش، سودان، هند، هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) و بانک توسعه اسلامی در تهران برگزار شد.