گروه بورس،همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد چالش معامله‌گران با مساله تامین نقدینگی بود، امری که به دلیل عرضه‌‌‌های سنگین روز شنبه رقم خورد.

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت با نگرانی ناشی از تامین نقدینگی برای خرید‌‌‌های روز شنبه مواجه شدند که این امر در برخی از نماد‌‌های معاملاتی نظیر نماد پالایشگاه اصفهان و ملی مس به تشکیل صف فروش و تلاش معامله‌گران مدافع برای جمع آوری صف‌‌های فروش منجر و در نتیجه آن ضمن افزایش حجم معاملات، آرامشی نسبی در بازار برقرار شد. در بازار دیروز معامله‌گران در نهایت، شاهد رقم خوردن ۵/۹میلیارد تومان داد و ستد سهام بودند.در بازار دیروز معامله‌گران با سخنان صالح آبادی رئیس سازمان بورس مواجه بودند که در آن از دسترسی مستقیم معامله‌گران به سیستم معاملاتی خبر داده بود. دسترسی مستقیم به سیستم معاملات که از طریق یک شرکت کارگزاری صورت خواهد گرفت، می‌‌‌تواند فرصت مناسبی به معامله‌گران برای انجام معاملات بدهد. در همین حال مساله راه اندازی بورس بین المللی کیش نیز از جمله مسایلی است که در حال حاضر مطرح است. در بازار سهام شبکه کارگزاری مساله عدم راه‌اندازی تالار‌‌های اختصاصی در شهر تهران مطرح است؛ امری که در خلال بیش از یک‌ماه گذشته تاثیر منفی بر عملکرد شرکت‌‌های کارگزاری گذاشته است.در بازار سهام روز گذشته کارشناسان بازار با مساله احتمال تداوم رکود جهانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه کشورمان مواجه بودند، در این میان اعلام افت رشد اقتصادی چین از ارقام دو رقمی‌‌‌سابق به ۸/۶درصد موجب شده است. مساله افت و رکود اقتصاد جهانی، موضوعی ملموس‌تر و موثر‌تر از گذشته تصویر شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در مورد نماد مخابرات ایران با اعلام خبر زمان بندی پرداخت سود سهام سهامداران مواجه بودند. شروع پرداخت سود این شرکت می‌‌‌تواند تاثیر مثبتی را بر نقدینگی معامله‌گران برجای بگذارد .از سوی دیگر با توجه به پایان کار ارزیابی قیمت بلوک ۵۱درصدی مخابرات ایران توسط شرکت تامین سرمایه امین، بازار در انتظار اعلام زمان عرضه این بلوک است که می‌‌‌تواند سنگین ترین خصوصی سازی سال‌‌های اخیر بورس اوراق بهادار را شکل دهد. در همین حال برخی از منابع خبری از احتمال بازگشایی قریب الوقوع نماد مخابرات ایران خبر می‌‌‌دهند.

در گروه معدنی معامله‌گران دیروز با خبر‌‌هایی در مورد احتمال توافق اولیه «وله»، تولید‌کننده عمده سنگ آهن برزیل با فولادسازان چینی بر سر کاهش ۱۰درصدی سنگ آهن مواجه بودند.این امر در شرایطی مطرح شده است که واحد برآورد‌‌های اقتصادی بانک اچ اس بی سی در گزارشی از احتمال تداوم کاهش بهای فولاد،سنگ آهن و ذغال سنگ خبر داده است بر اساس این گزارش وجود مازاد تولید فولاد نسبت به مصرف سبب خواهد شد بهای این فلز در سال جاری میلادی نیز احتمالا در حدود ۳۰ درصد افت کند.