گروه بورس - هدیه لطفی: با اندکی مثبت‌شدن بازار، برخی از فعالان توانستند با بهره‌گیری از این موقعیت، بخشی از سهام خود را که دارای صف‌های خرید بودند، عرضه کنند، اما ... این جو مثبت اندکی دوام نیاورد و روز گذشته صف‌های فروش شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله سنگ‌آهنی‌ها، مس و سیمانی‌ها دوباره تشکیل شد.سهامی که روزهای قبل در قیمت‌های بالا دارای صف خرید بودند، دیروز با نرخ‌های پایین در صف فروش قرار گرفتند.

همچنین شاخص کل بورس که روز شنبه ۳۹واحد رشد را تجربه کرد، دیروز با ۳۵واحد افت دوباره به وضعیت گذشته برگشت. ارزش کل معاملات روز گذشته نیز با ۷۰درصد کاهش به ۹۶میلیارد تومان رسید. بازدهی بورس نیز از ابتدای سال تاکنون ۵/۵درصد افت داشته است.

تمام این مسایل نشان‌دهنده برگشت به شرایط منفی گذشته است و لزوم بازنگری در محدودیت‌های معاملاتی را خاطرنشان می‌کند. محدودیت‌هایی که اگر اصلاح نشوند، جو منفی بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

این درحالی است که هنوز موج منفی دوم در راه است و با اعلام EPS سال آینده شرکت‌ها در اسفندماه بروز خواهد کرد.

صدرنشینی «وامید»

در معاملات روز شنبه صف‌های خرید شرکت‌های بزرگ بورسی نظیر سنگ‌آهنی‌ها، فولادی‌ها و پالایش نفت اصفهان عرضه شد.

به دنبال این عرضه‌ها، بازار دیروز سعی در جلوگیری از تشکیل صف‌فروش این سهام داشت، اما در نهایت عرضه سهام بر تلاش بازار غلبه کرد و دوباره صف فروش آنها تشکیل شد.در این شرایط نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری امید درصدر جدول بیشترین تقاضای فروش قرار گرفت. در بازار دیروز پس از معامله دو میلیون و ۹۰۰هزار سهم «وامید»، صف فروشی معادل ۳میلیون و ۲۰۰هزار سهم برای آن باقی ماند.

نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری امید در اواسط دی ماه ۸۶ در شرایطی وارد بورس شد که کارگزاری بانک سپه تعهد کرد قیمت سهام این شرکت را در نرخ عرضه اولیه (۳۷۰تومان) تا مدت یکسال حمایت کند. همچنین پس از برگزاری اولین مجمع شرکت در اردیبهشت ماه سال جاری و تقسیم سود ۳۰تومانی به ازای هر سهم، کارگزاری بانک سپه همچنان به حمایت خود در قیمت ۳۶۴تومان ادامه داد.

اما روز گذشته قیمت هر سهم «وامید» در بازار با ۹۲ریال کاهش به ۳هزارو ۳۵۳ریال رسید و این درحالی است که تعهد یکساله کارگزاری یاد شده به اتمام رسیده است.

صف فروش سیمانی‌ها

بیشتر شرکت‌های سیمانی روز گذشته دارای صف فروش بودند.

در این راستا می‌توان به صف فروش سیمان هرمزگان، سیمان کرمان، سیمان هگمتان، سیمان صوفیان و سیمان بجنورد اشاره کرد.

«شپنا» هنوز در صف فروش!

در ابتدای معاملات روز گذشته صف‌فروشی معادل سه میلیون سهم برای سهام پالایش نفت اصفهان تشکیل شد، اما با تلاش و حمایت یکی از سهامداران عمده این صف فروش از بین رفت و نماد یاد شده به حالت تعادل درآمد. این درحالی است که پس از معامله ۶میلیون و ۳۰۰هزار سهم، دوباره صف فروش برای آن تشکیل شد و در پایان معاملات ۳۰۰هزار سهم آن برای صف فروش باقی ماند.

همچنین در این روز هر سهم «شپنا» با ۱۰۱ریال (معادل ۳درصد) کاهش قیمت به نرخ ۳هزارو ۶۰۲ریال رسید.

ارزش ریالی نماد یاد شده در بازار دیروز ۸/۲۲میلیارد ریال بود.