گروه بورس- علیرضا باغانی: درپی فروریختن تعادل ناپایدار ایجاد شده در بازار طی معاملات روز گذشته که مهمترین دلیل آن عرضه گسترده سهام پالایشگاه اصفهان بود، روز گذشته شایعه‌ای در بازار پیچید که به این جو ناآرام بازار دامن زد. دیروز شایعه تغییر مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که مهمترین حامی بازار در روزهای گذشته محسوب می‌شود، با سرعت بسیار زیادی در تالار شیشه‌ای منتشر شد که مهمترین پیامد آن عرضه‌های سنگین‌تر از روز گذشته و حتی افت شاخص پس از سپری کردن ۶روز معاملاتی بود.

تاثیرگذاری تغییر مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری بر معاملات بورس شاید در نگاه افراد بیرون از بازار عجیب به نظر برسد، اما مهر اقتصاد ایرانیان یک شرکت عادی نیست و با سرمایه‌گذاری عظیمی که در بازار انجام داده، یکی از قدرتمندترین اشخاص حقوقی بازار سرمایه محسوب می‌شود، از همه مهمتر این که این شرکت سرمایه‌گذاری طی روزهای بد بازار همواره در نقش حامی بازار ظاهر شده و بیشتر صف‌های فروش از سوی این شخصیت حقوقی جمع‌آوری شده است.

همزمان با انتشار این شایعه که در بازار روز یک‌شنبه نیز تاثیرگذار بود، عیسی رضایی مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در گفت‌و‌گویی با دنیای اقتصاد در واکنش به این خبر گفت: در مسوولیتی که به ما محول شده، همچنان حضور دارم، مگر آن که شما خبرنگاران بخواهید ما را تغییر بدهید.

مدیرعامل «مهر» تاکید کرد: هیچ تغییری در مجموعه مهر اقتصاد ایرانیان رخ نداده و مشخص نیست که این شایعه غیرواقعی بر چه اساسی در بازار بروز پیدا کرده است.

افزون بر این پیگیری‌های خبرنگار دنیای اقتصاد از منابع خبری حاکی از آن است که تغییر مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان درحد یک شایعه بی‌اساس بوده و چنین موضوعی مطرح نبوده و نیست، ضمن این‌که منابع خبری در موسسه مالی و اعتباری مهر که سهامدار اصلی مهر اقتصاد ایرانیان است نیز به شدت شایعه تغییرات مدیریتی در این شرکت سرمایه‌گذاری را رد می‌کنند. شایعه تغییر مدیرعامل مهر در شرایطی مطرح می‌شود که بورس تهران در روز شنبه شاهد فرو ریختن صف‌های خرید بود، صف‌هایی که بیشتر آن‌ها به واسطه حمایت‌های قابل توجه این شرکت سرمایه‌گذاری ایجاد شده بود و شاید هراس بازار از این شایعه، تغییر در استراتژی «مهر» در بازار و عرضه احتمالی سهم‌هایی که در زمان رضایی خریداری شده است. سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان با احتساب پیش پرداخت نقدی معاملات عمده و بلوکی و همچنین معاملات خود تاکنون بیش از ۴۵۰میلیارد تومان در بازار سرمایه‌گذاری کرده که ۱۰۰میلیارد تومان از این حجم عظیم سرمایه‌گذاری مربوط به خرید سهام مخابرات ایران بزرگترین شرکت بورس است، تا جایی که سهام «مهر» در «اخابر» در حال حاضر به بیش از یک درصد رسیده است.

فعالیت «مهر» در بازار سرمایه از سال ۸۶ به بعد به طرز چشمگیری افزایش یافت، به طوری که تاکنون مدیریت چند شرکت بزرگ بورسی از جمله سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، ایرالکو، تایدواتر خاورمیانه، توسعه معادن روی، تراکتورسازی ایران و تکنوتار را از آن خود کرده است، ضمن این‌که «مهر» در بسیاری از شرکت‌های معظم دیگر از جمله فولاد مبارکه نیز سهام قابل توجهی دارد.

حمایت‌های قابل توجه «مهر» از صف‌های فروش فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، دوقلوهای سنگ‌آهنی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید و پتروشیمی خارک بخش عمده‌ای از کمک ۳۰۰میلیارد تومانی دولت به بورس را محقق کرد و همزمان با منتفی شدن تزریق نقدینگی دولتی به بورس، برخی از فعالان بازار سرمایه حمایت «مهر» از بازار را یکی از اقدامات اساسی دانستند که به توصیه دولت انجام گرفته است.

نقش‌آفرینی «مهر» در بازار سرمایه طی ۳ماه اخیر تنها به نمادهای ذکر شده، منتهی نمی‌شود، بلکه این شرکت سرمایه‌گذاری از بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز حمایت قیمتی کرده است، به طوری که این شرکت سرمایه‌گذرای اجازه نداد که قیمت سهام ایرالکو به رغم تعدیل منفی EPS از هزارو۵۰۰تومان پایین‌تر بیاید. در سایه حمایت‌های «مهر» تراکتورسازی ایران قیمت زیر ۱۸۰تومان را نیز تجربه نکرد و قیمت هر سهم فولاد مبارکه هم در محدوده ۱۹۰تومانی باقی ماند.

برخی اخبار دیگر هم از ادامه حمایت‌های مهر اقتصاد ایرانیان از بازار حکایت دارد و گفته می‌شود در روز بازگشایی نماد مخابرات، «مهر» مهمترین حامی آن خواهد بود، دیگر اخبار رسیده نیز حاکی از آن است که برنامه «مهر» گسترش سرمایه‌گذاری در بازار در سطح هزار میلیارد تومان است که البته به نظر می‌رسد با پرداخت اقساط بلوک‌های خریداری شده، چنین پیش‌بینی تحقق پیدا کند.