شروین شهریاری
قسمت اول
پرسش از آقای مهدی پیشیان: وضعیت آینده سهام سیمان بهبهان را چگونه ارزیابی می‌‌‌کنید؟

سیمان بهبهان از جمله شرکت‌های تابعه هلدینگ فارس و خوزستان است که کارخانه آن در شهرستان بهبهان در استان خوزستان واقع است. «سبهان» یک واحد تولید ۸۲۵ هزار تنی کلینکر را در اختیار دارد که با استفاده از آن، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن سیمان تیپ‌های دو و پنج و نیز مقادیر مازادی کلینکر را مستقیما به فروش می‌‌‌رساند.


ظرفیت تولید و فروش سیمان در شرکت تقریبا ثابت است بنابراین، با توجه به ثبات حجم تولید و فروش در چند سال آتی، تغییرات سودآوری شرکت عمدتا به قیمت‌های فروش وابسته خواهد بود.
در ادامه اقدام به تخمین سودآوری شرکت در سال آینده می‌‌‌کنیم. در جدول زیر برآورد تحلیلی از عملکرد شرکت در زمینه فروش را در سال 88 مشاهده می‌‌‌کنید:
در جدول فوق، حجم و ترکیب فروش محصولات در سال آینده مشابه پیش بینی بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است.
همچنین قیمت انواع سیمان فله و پاکتی داخلی بر اساس نرخ واقعی فروش شرکت در فصل پائیز به دست آمده است. علاوه بر این،20درصد از ظرفیت شرکت به صادرات اختصاص یافته است.
قیمت سیمان صادراتی پاکتی تیپ پنج با لحاظ کردن جانب احتیاط، معادل ۷۵دلار و نرخ تبدیل دلار هزار تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است بر اساس اظهارات مدیران شرکت در مجمع فوق‌العاده اخیر، کارخانه سیمان بهبهان از موقعیت جغرافیایی ایده آلی جهت صادرات زمینی محصولات به کشور عراق برخوردار است.
حال به جدول زیر توجه کنید که در آن برآورد تحلیلی از بهای تمام شده کالای فروش رفته ارائه شده است‌:
در جدول فوق، بهای تمام شده تولید هر تن محصول ابتدا از صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماه نخست سال جاری استخراج و سپس با ضریب
20 درصد رشد یافته است. این افزایش با توجه به افق کاهش شتاب رشد هزینه‌‌ها در دو بخش مواد اولیه و سربار می‌‌‌تواند این برآورد را در زمره پیش بینی‌‌های محافظه‌کارانه قرار دهد که احتمال کاهش هزینه‌‌ها در عمل وجود خواهد داشت. البته دراین برآورد به طور کلی آثار اجرای سیاست تعدیل یارانه‌‌ها لحاظ نشده و افزایش قیمت گاز و برق مطابق روند تاریخی (‌با20درصد افزایش) در نظر گرفته شده است.