ایسنا - معاون حقوقی سازمان بورس از انتشار اصلاحات انجام گرفته در دستورالعمل تخلفات انضباطی ناشران طی هفته جاری خبر داد. «حسین فهیمی» وضعیت پرونده‌های بورسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از بدو تاسیس سازمان بورس تاکنون در حوزه‌ پرونده‌ها در مقایسه با سایر حوزه‌های فعالیت اقتصادی از کم‌ترین پرونده‌ برخوردار بوده و در سریع‌ترین زمان به نتیجه رسیده‌ایم.

وی افزود: از ابتدای تشکیل سازمان بورس و طی دو سال گذشته در بخش جرایم از مجموعه کل پرونده‌هایی که در مراحل قضایی مطرح شده است در خصوص سه پرونده حکم قطعی صادر شده است که این پرونده‌ها عبارت است از اولین پرونده‌ای که تحت عنوان دستکاری مطرح شده و همین طور پرونده‌هایی که در مورد عدم ارایه اطلاعات و سوء استفاده از اطلاعات نهایی مطرح شده است. وی با بیان اینکه دربخش تخلفات گزارش هیات داوری به فعالان بازار اعلام عمومی شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۸۷ تاکنون ۱۳ پرونده دراین خصوص مطرح شده است که ۱۰ رای قطعی و لازم الاجرا صادر شده است. از سوی دیگر در بخش تخلفات و کارکرد آن در طول دو سال از کل دوره ۴۰ ساله فعالیت بورس بیشتر بوده است. نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس تصریح کرد: سازوکار گذشته سازمان کارگزاران بورس به نحوی بوده است که امکان طرح و پیگیری پرونده به لحاظ اینکه رسیدگی کننده به نوعی فعال بازار هم بوده است، فراهم نبود، بنابراین در دوره فعالیت ۴۰ ساله بورس تعداد پرونده‌های مطروحه در مورد ناشران و کارگزاران انگشت شمار بوده است.

وی در ادامه پرونده‌های مربوط به کارگزاران را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: در طول دو سال گذشته در حوزه کارگزاران بیش از ۱۵۰ رای صادر شده است. همچنین در حوزه ناشران نیز اقداماتی صورت گرفته تا نواقص دستورالعمل گذشته برطرف شود. وی توضیح داد: با اصلاح این قانون مراجع رسیدگی متفاوت و براساس قانون بازار جدید شده است. علاوه بر این بعضی اقدامات تنبیهی و انضباطی جدید به آن اضافه شده است که تا هفته آینده از طریق سازمان بورس به اطلاع عموم فعالان و ناشران می‌رسد.