گروه بورس - سنگ‌آهن گل‌گهر دلایل کاهش ۱۸۰ریالی در پیش‌بینی سود هر سهم را اعلام کرد. براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، گل‌گهر درآمد هر سهم امسال را با ۸۸۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ دو هزارو ۶۷۳ریال پیش‌بینی کرده است. گل‌گهر در آبان‌ماه سود هر سهم را دوهزارو ۸۵۳ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را عمدتا کاهش در نرخ فروش کنسانتره صادراتی از ۸۷ یورو به ۵۸یورو، کاهش در نرخ هماتیت صادراتی از ۳۹یورو به متوسط ۳۴یورو، افزایش در مقدار فروش کنسانتره داخلی از ۴میلیون تن به ۲/۴میلیون تن اعلام کرده است.همچنین پیش‌بینی عملکرد گل‌گهر برای سال مالی ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۴درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۷درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۹درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

براساس اطلاعات قبلی دریافتی از شرکت، هیات‌مدیره در نظر دارد سود تقسیمی سال مالی ۸۷ را معادل ۸۰درصد از سود سال جاری را جهت تقسیم بین صاحبان سهم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.سیستم بهای تمام شده شرکت در سال ۸۷ اصلاح و تدوین گردیده است و هزینه‌ها طی سال با توجه به نوع خدماتی که به مراکز هزینه مختلف تعلق می‌گیرد، تسهیم می‌شود. بنابراین بخشی از هزینه‌های عملیاتی مذکور به بهای تمام شده کالای فروش رفته و بخشی نیز به سرفصل دارایی‌های در جریان ساخت و پروژه اختصاص یافته است.

در پیش‌بینی قبلی یک قسط تسهیلات صندوق ذخیره ارزی که در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ سررسید می‌شد که در سرفصل هزینه‌های مالی لحاظ نشده بود. بنابراین با توجه به اطلاعیه بانک سپه که در آبان‌ماه به شرکت واصل گردیده است هزینه موردنظر پس از تسعیر نرخ ارز برای سال ۸۷ در پیش‌بینی لحاظ شود.