رقیب بازار پول و سرمایه هستیم

گروه بورس- اعظم شریفی: مدیرعامل تامین سرمایه نوین شروع پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان را آغاز رقابت جدی این صندوق با بازار پول دانست.

دکتر عبده تبریزی گفت:‌ تضمین سود ۱۹درصدی صندوق یکم ایرانیان به عنوان یک مزیت اصلی صندوق مطرح است؛ چرا که ما مدعی هستیم واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق سرمایه‌گذاری بسیار بهتر و کارآتر از گواهی‌های سپرده بانک‌ها است. وی تاکید کرد: قرار بود اصل سرمایه‌ به اضافه سود ۱۹ درصدی برای مشارکت‌کنندگانی که به مدت ۳ ماه صندوق را همراهی کنند، تضمین شود. با حل مشکل فنی، اکنون زمان انتظار فقط به ٣٠ روز کاهش یافته است. رویه این‌گونه خواهد بود که اگر صندوق شروع به فعالیت کرده و متوسط بازدهی آن به صورت روز شمار از ۱۹ درصد بالاتر باشد، شخصی که بخواهد سرمایه خود را بازخرید کند، براساس نرخ بالاتر از ۱۹ درصد بازخرید می‌شود. اگر متوسط بازدهی اوراق کمتر از ۱۹ درصد باشد، شخصی که سرمایه‌گذاری می‌کند، حداقل ۱۹ درصد را به اضافه اصل سرمایه دریافت خواهد کرد. این مزیت در راستای تعامل و رقابت بازار پول و سرمایه اتفاق می‌افتد.

دکتر عبده یادآور شد: مخاطب ما در صندوق مردم عادی‌اند که در حال حاضر علاقه‌مند به ورود به بورس نیستند و امیدواریم در طول زمان، آنها را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس جذب کنیم.

وی افزود: برآورد این است که طی هفته جاری ۱۰میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشیم و ظرف سه ماه آینده به رقم ۵۰میلیارد تومان برسیم. همچنین، در برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری دوم و سوم پیش خواهیم رفت. دکتر عبده تاکید کرد: استراتژی تعریف‌شده برای صندوق یکم ایرانیان طوری است که نقدینگی می‌باید به طور مطلق رعایت شود و تضمین حداقل سود ۱۹درصد در مرحله بعدی برای مردم مهم است و موضوع مهم حفظ نقدینگی صندوق است. وی افزود: در حال حاضر افراد آشنایی چندانی با این نوع صندوق‌ها ندارند، در صورتی که صندوق یکم ایرانیان درواقع محصول یک بانک سرمایه‌گذاری است که با ادامه فعالیت یک تاریخچه خواهد شد. وقتی تاریخچه صندوق نشان داد که بانک سرمایه‌گذاری نوین (شرکت تأمین سرمایة نوین) همواره به تعهدات خود عمل می‌کند، کار آسان می‌شود. مردم باید دریابند که بانک‌های سرمایه‌گذاری ناچارند مثل بانک‌های تجاری کشور به قول خود به‌طور صد درصد پای‌بند باشند.

دکتر عبده ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان ۲۵درصد سود مورد انتظار دارد که پیش‌بینی می‌شود به آن برسد و به طور قطع تحت شرایط مختلف با به کارگیری تدابیر مناسب بهترین سود را فراهم خواهیم کرد.

وی در خصوص استراتژی صندوق گفت: در حال حاضر مشکل عمده بازار، کمبود ‌نقدینگی است. به همین دلیل فقط در سهامی وارد می‌شویم که نقدشونده است یا کسی نقدشوندگی آن را تضمین کرده باشد. به این صورت، رویکرد ما همواره انتخاب اوراق بهاداری است که اطمینان از نقدشوندگی آن وجود داشته باشد.

به این ترتیب نقدینگی صندوق را بهتر از بانک‌های تجاری یا مثل آنها رعایت خواهیم کرد.دکتر عبده گفت: عمر صندوق سرمایه‌گذاری ۵سال با ۵۰میلیارد تومان سقف سرمایه است که اگر استقبال خوب باشد، مجوز افزایش سقف از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته خواهد شد.

ایجاد بهترین شرایط پذیره‌نویسی

در همین رابطه علی اسلامی بیدگلی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: انتظار می‌‏رود در روزهای باقی مانده از زمان پذیره‌‏نویسی، حجم سرمایه‌‏گذاری طبق پیش بینی که در زمان پذیره‌‏نویسی شده بود، افزایش یابد.

به گفته وی، می بایست در این مدت مبلغی بین ۱۲ تا ۱۵‌میلیارد تومان جمع آوری شود و مبلغ باقی مانده تا سال آینده افزایش یابد.

مدیرصندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان به همزمانی انتشار اوراق صندوق سرمایه‌‏گذاری با انتشار گواهی سپرده بانک‌‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: مبلغ سرمایه‌‏گذاری مردم و موسسین در صندوق سرمایه‌‏گذاری تا پایان روز دوشنبه مبلغ ۶‌میلیارد و ۷۰۰ تومان رقم خورده که می‌‏توان به سرمایه‌‏گذاری یک ‌میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، سرمایه‌‏گذاری غدیر، بانک سرمایه، شرکت تامین سرمایه نوین که ۲۰ درصد از حجم سرمایه‌‏گذاری صندوق را به خود اختصاص داده‌‏اند اشاره کرد.

وی همچنین درباره تاثیر گذاری این صندوق در ارزش افزوده برای سهامداران با توجه به شرایط بازار اظهارداشت: تاسیس این صندوق در زمان مناسبی صورت گرفت، چرا که با کمی دقت در می‌‏یابیم در این روزها بازار سرمایه شاهد مثبت شدن شاخص‌‏ها بعد از گذشت ۳ ماه بوده، به طوری که در روز اول و دوم پذیره نویسی شاخص به ترتیب ۱ و ۵/۱ واحد افزایش یافت و صعودی شدن شاخص بازار سرمایه بستر مناسبی برای فعالیت‌‏های این صندوق خواهد بود.اسلامی بیدگلی افزود: در بازار سرمایه، متوسط (pve) (میانگین قیمت به سود هر سهم به طور متوسط) کل شرکت‌‏های پذیرفته شده در بورس رقمی کمتر از ۴ است که طی ۶ ماه گذشته شاهد رقم ۷ واحدی (pve) بودیم که این علائم نشانگر سقوط بازار به حداقل ممکن بود.

لازم به ذکر است تضمین ۱۹درصد سود تنها مختص سرمایه‌گذاران در پذیره نویسی اولیه است و پس‌از شروع به کار، مبنای قیمت‌گذاری واحدهای صندوق،ارزش روز دارایی‌ها (NAV) است.