گروه بورس - گزارش عملکرد برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تا هفته گذشته منتشر شد.

«ایمان مقدسیان»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: طی سی روز گذشته منتهی به 25دیماه 87 پر‌بازده‌ترین صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، خبرگان و کارگزاری بانک ملی بوده و این سه صندوق به ترتیب برابر با 89/3، 22/1 و 04/1درصد بازدهی کسب کردند. درحالی که در این ماه بازدهی بازار منفی 87/4 بود.
وی در مورد متوسط بازدهی روزانه صندوق‌ها گفت: از لحاظ متوسط بازدهی روزانه تا ۲۵دیماه امسال، سه صندوق کارگزاری بانک ملی،
سهم آشنا و پیشتاز پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت 249 روز از شروع فعالیت خود، 80 درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 32صدم درصد است. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت 267 روز از فعالیت خود 35 درصد بازدهی داشته است. بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 13صدم درصد است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت 246 روز از فعالیت خود، 25 درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 10صدم درصد است. وی در مورد کمترین بازدهی هم گفت: کمترین بازدهی روزانه متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با منفی 15صدم درصد بازدهی متوسط روزانه در هر روز از فعالیت خود است. این صندوق در حالی تا 25دیماه امسال 221روز از عمر خود را پشت سر گذاشت که در این مدت بازدهی از ابتدای تاسیس این صندوق منفی 32 درصد بوده است.
«مقدسیان» در خصوص ارزش صندوق‌ها به یک نکته اشاره کرد و گفت: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری۴۶۰‌میلیارد ریال است که از این مقدار ۹۵‌میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین برابر با 824نفر است که 630 نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضوردارند و نزدیک به 50 درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را در اختیار دارند. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز پرمخاطب‌ترین صندوق در بین سرمایه‌گذاران حقیقی است. در صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز 128 سرمایه‌گذار حقیقی حضوردارند که80 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را از آن خود کرده‌اند.