گروه بورس -همایون دارابی : بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد معاملاتی در مدار عادی بود که هر چند به تحولی خاص در بازار منجر نشد اما... چهره معاملات ضعیفی نظیر آنچه در چند هفته اخیر رقم خورده بود را نیز نداشت و در نهایت به رشد مثبت اندک شاخص انجامید.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در خارج از بازار سرمایه، معامله‌گران شاهد برگزاری شماری از مجامع شرکت‌‌های بزرگ بورسی شامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و ساختمان بودند.

این مجامع که با تقسیم سود نقدی مناسب همراه شد در خود خبر‌‌های مهمی‌‌‌نیز در مورد میزان تاثیر رکود جهانی و داخلی بر صنایع بورسی نیز داشت که توجه به آن می‌‌‌تواند برای تحلیل صنایع و رشته‌‌‌های صنعتی در سال آینده مفید باشد.در کنار مساله برگزاری مجامع، سخنان وزیر بازرگانی ‌‌‌نیز دیروز از اهمیت بالایی برخوردار بود. کاظمی‌‌‌در این سخنان تلویحا مساله تغییر تعرفه را که مورد توجه شرکت‌‌های تولید کننده فولاد بوده را رد کرده است.

شرکت‌‌های فولادی که با خطر زیان دهی به دلیل افت قیمت‌‌ها مواجه هستند تهدید عدم توان فروش محصولات خود را نیز به دلیل سیل واردات فولاد ارزان قیمت شاهد می‌‌‌باشند که بخش عمده‌‌ای از فولاد نیز توسط بازرگانی دولتی وارد شده است. در هفته گذشته مبارکه در عرضه‌‌‌های ورق در بورس فلزات تن به افت قیمت به زیر مرز روانی ۵هزار ریال در هر کیلو داد تا مفهوم کاهش سودآوری شرکت‌‌های فولادی در شرایط کنونی ملموس‌تر باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز بازار با عرضه صف خرید پالایشگاه اصفهان مواجه شدند که البته این صف خرید مجددا احیا شد. در معاملات دیروز معامله‌گران در گروه برقی انتقال سهام مدیریت پروژه‌‌‌های نیروگاهی کشور به سهام عدالت را پیش از عرضه بلوک ۵۰درصدی این شرکت شاهد بودند. انتظار می‌‌‌رود این شرکت با انتشار گزارش تعدیل سود خود در روز جاری آماده بازگشایی شود.

طی معاملات دیروز بیش از ۶۵۶ میلیون سهم مپنا به ارزش ۴۰۷ میلیارد ریال (۶۲۰ ریال برای هر سهم) از طرف سازمان خصوصی سازی به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد.

در گروه معدنی دیروز معامله‌گران خرید بخشی از صف فروش گل گهر را تجربه کردند. این خرید باعث خروج این نماد از ضوابط رفع گره‌‌‌های معاملاتی خواهد شد. در گروه تجهیزات نماد تراکتور سازی ایران شاهد جابجایی یک بلوک ۵/۱۳میلیون سهمی‌‌‌بود.