صعود آسیایی‌ها سقوط اروپایی‌ها

واحد مرکزی خبر- شاخص سهام روزگذشته بورس‌های دنیا حاکی از رشد شاخص بورس‌های آسیایی در مقابل افت شاخص‌های اروپایی است. صعود در شاخص‌های «توکیو»

به رغم انتشار آمار رسمی درباره کاهش بی‌سابقه تولید صنعتی ژاپن، شاخص سهام بازار بورس توکیو در معاملات روز گذشته افزایش یافت. شاخص سهام نیکی در اواسط معاملات دیروز بازار بورس توکیو، نود و شش و بیست و هفت صدم واحد یا یک و دوازده صدم درصد افزایش یافت و به هشت هزار و ششصد و نود و پنج ممیز هفتاد و هفت واحد رسید. شاخص سهام توپیکس نیز در معاملات بورس توکیو، پنج و چهل و پنج صدم واحد یا شصت و پنج صدم درصد افزایش یافت و به هشتصد و چهل و یک ممیز چهل و هفت واحد رسید. به نقل از آمار و ارقام وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنایع ژاپن، در حالی‌که کاهش تقاضای جهانی به صنایع صادرات محور این کشور ضربه زده است، تولید صنعتی در ژاپن در ماه نوامبر در مقایسه با ماه قبل، هشت و یک دهم درصد کاهش یافت که از سال هزار و نهصد و پنجاه و سه تاکنون بی‌سابقه بوده است.

پرواز شاخص «بمبئی»

از سوی دیگر شاخص سهام سنسکس sensex در آغاز معاملات دیروز بورس بمبئی، هفتاد و سه صدم درصد یا هفتاد ممیز یازده واحد افزایش یافت و به نه هزار و ششصد و سی و هشت میز هشتاد و سه واحد رسید. این در حالی است که براساس اطلاعات وزارت بازرگانی هند، شاخص بهای عمده فروشی شاخص اندازه گیری تورم در این کشور در هفته منتهی به سیزدهم ماه دسامبر (بیست و سوم آذر)، شش و شصت و یک صدم درصد کاهش یافت. این رقم در هفته قبل از آن شش و هشتاد و چهار صدم درصد کاهش یافته بود. میزان تورم در هند در هفته منتهی به دوم ماه اوت- دوازدهم مرداد - به‌طور بی‌سابقه‌ای در سیزده سال گذشته افزایش یافته و به دوازده و نه دهم درصد رسیده بود.

افت شاخص «فوتسی»

اما شاخص سهام فوتسی در بورس انگلیس طی روز گذشته برخلاف روز پنج‌شنبه سیر نزولی داشت و با سی و نه ممیز چهل صدم واحد کاهش؛ به چهار هزار و دویست و شانزده ممیز شصت صدم واحد رسیده است. این در حالی است که شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز برخلاف روز پنج‌شنبه با افزایش چشمگیر همراه بود.